Vähittäiskaupan mainostaminen - K-Supermarket Yliveto
Helin, Niklas; Metsovuori, Joonas; Helin, Niklas (2022)
Helin, Niklas
Metsovuori, Joonas
Helin, Niklas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vähittäiskaupan toimintaa ja siihen liittyvää markinointia yleisesti sekä sosiaalisen median merkitystä markkinointikanavana. Tarkoituksena oli tutkia, miten markkinointi sosiaalisessa mediassa vaikuttaa vähittäiskaupan toimintaan. Kohdeyritys oli Vantaalla sijaitseva K-Supermarket Yliveto ja tarkastelun kohteena oli sen toimintatapa, asiakaskunta ja mainontaa koskevat säädökset.
Teoreettinen viitekehys perustui osaksi kirjallisuuteen markkinoinnin kehittämisestä ja somealustan käyttämisestä markkinoinnissa. PESTEL-analyysin avulla tarkasteltiin eri näkökulmia toimintaympäristön ymmärtämiseksi.
Tutkimus tehtiiin käyttämällä avointa haastattelua täydentämällä sitä syvähaastetteluilla. Haastateltavina olivat markkinointiammatilainen Eetu Heikkilä, joka on erikoistunut sosiaalisen median markkinointiin ja mainoskuvauksiin sekä kohdeyrityksen kauppias Viivi Monto.
Haastattelujen tuloksena oli voimakas näkemys siitä, että on tärkeää erottautua valtavirrasta ja mainonnan on oltava arvoa tuottavaa. Aitous, pitkäjänteisyys ja sisältö ovat avainasemassa etenkin tehtäessä sosiaalista sisältöä internetin eri mainoskanaville.
Yhteenvetona todettakoon, että kohdeyrityksessä sosiaalinen markkinointi on vasta alkamassa ja tätä varten laadittu someopas toimii oivana apuvälineenä uusien markkinoitikeinojen käyttöönotossa
Teoreettinen viitekehys perustui osaksi kirjallisuuteen markkinoinnin kehittämisestä ja somealustan käyttämisestä markkinoinnissa. PESTEL-analyysin avulla tarkasteltiin eri näkökulmia toimintaympäristön ymmärtämiseksi.
Tutkimus tehtiiin käyttämällä avointa haastattelua täydentämällä sitä syvähaastetteluilla. Haastateltavina olivat markkinointiammatilainen Eetu Heikkilä, joka on erikoistunut sosiaalisen median markkinointiin ja mainoskuvauksiin sekä kohdeyrityksen kauppias Viivi Monto.
Haastattelujen tuloksena oli voimakas näkemys siitä, että on tärkeää erottautua valtavirrasta ja mainonnan on oltava arvoa tuottavaa. Aitous, pitkäjänteisyys ja sisältö ovat avainasemassa etenkin tehtäessä sosiaalista sisältöä internetin eri mainoskanaville.
Yhteenvetona todettakoon, että kohdeyrityksessä sosiaalinen markkinointi on vasta alkamassa ja tätä varten laadittu someopas toimii oivana apuvälineenä uusien markkinoitikeinojen käyttöönotossa