Miten myyntiä hyödynnetään rekrytoinnissa
Antila, Oskari (2022)
Antila, Oskari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082226
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan myynnin hyödyntämistä rekrytoinnissa. Työ tehtiin toimeksiantona yritykselle Mehiläinen Oy, joka on yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluja tuottava yritys. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin syksyllä 2021 laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin Mehiläisen rekrytointia tekeviä työntekijöitä. Haastateltavat toimivat Mehiläisessä joko päällikkötasolla tai esihenkilötehtävissä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään muun muassa, miten myyntiä hyödynnetään rekrytoinnissa, mitä rekrytoinnissa onnistuminen vaatii ja mitä sen epäonnistuminen aiheuttaa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus jakautuu kolmeen eri aihealueeseen: rekrytointiprosessiin, myyntiprosessiin ja työnantajamielikuvaan. Aihealueet keskittyvät siihen, kuinka ne toteutetaan, kuinka niissä onnistutaan ja mitä tapahtuu, jos niissä epäonnistutaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että myynti ja rekrytointi ovat hyvin samanlaisia kokonaisuuksia. Varsinkin aloilla, joissa työntekijöistä on selvää pulaa, on erityisen tärkeää toteuttaa myynnillistä rekrytointia. Myyntiä itsessään voidaan hyödyntää rekrytoinnissa erityisesti tarvekartoituksen pohjalta.
Teoriaa ja tutkimusta verratessa voidaan todeta, että varsinkin adaptoituvan myynnin elementit näkyivät myös tutkimuksen tuloksissa. Yksilöllisten tarpeiden määrittäminen, aktiivinen yhteydenpito sekä ratkaisun ehdottaminen toivomusten mukaan ovat keinoja onnistua niin myynnissä kuin rekrytoinnissa. Hyvä työnantajamielikuva taas tuo kilpailuetua ja edesauttaa rekrytoinnissa ja myynnissä onnistumista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus jakautuu kolmeen eri aihealueeseen: rekrytointiprosessiin, myyntiprosessiin ja työnantajamielikuvaan. Aihealueet keskittyvät siihen, kuinka ne toteutetaan, kuinka niissä onnistutaan ja mitä tapahtuu, jos niissä epäonnistutaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että myynti ja rekrytointi ovat hyvin samanlaisia kokonaisuuksia. Varsinkin aloilla, joissa työntekijöistä on selvää pulaa, on erityisen tärkeää toteuttaa myynnillistä rekrytointia. Myyntiä itsessään voidaan hyödyntää rekrytoinnissa erityisesti tarvekartoituksen pohjalta.
Teoriaa ja tutkimusta verratessa voidaan todeta, että varsinkin adaptoituvan myynnin elementit näkyivät myös tutkimuksen tuloksissa. Yksilöllisten tarpeiden määrittäminen, aktiivinen yhteydenpito sekä ratkaisun ehdottaminen toivomusten mukaan ovat keinoja onnistua niin myynnissä kuin rekrytoinnissa. Hyvä työnantajamielikuva taas tuo kilpailuetua ja edesauttaa rekrytoinnissa ja myynnissä onnistumista.