Intersportin Bränditutkimus
Lindqvist, Jere (2022)
Lindqvist, Jere
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102302
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien mielikuvia Intersportin brändistä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändiin. Toisena tavoitteena oli toteuttaa bränditutkimus Intersportin nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu brändistä, sen synnystä sekä brändi-identiteetistä ja sen elementeistä, brändi-imagosta sekä brändiin liittyvistä analyyseistä. Jotta yritys saavuttaisi tavoitemielikuvan, tulisi brändi-imagon ja brändi-identiteetin olla yhteneväiset. Brändi-identiteetti on yrityksen oma tavoitemielikuva. Brändi-imago muodostuu ihmisten brändiin liittyvistä mielikuvista. Mielikuvat syntyvät muun muassa ihmisten omista kokemuksista ja havainnoista.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, sähköisenä Webropol-kyselynä. Kysely sisälsi yrityksen ominaisuuksiin ja tunnettavuuteen liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 71 henkilöä.
Tutkimustuloksen mukaan asiakaspalvelu ja auttaminen on monelle asiakkaalle elintärkeä asia. Vastaajille tuli yrityksestä spontaanisti ensimmäisenä mieleen urheilu. Tulokset osoittivat, että yrityksen tavoitemielikuva on lähes saavutettu. Tulosten mukaan yrityksen hinnat ovat korkeampia kuin muissa alan yrityksissä. Yritys voisi lisätä somemarkkinointia, esimerkiksi toteuttamalla arvontoja tai kilpailuja: näin se saisi lisämarkkinointia ja lisänäkyvyyttä. Lehtimainonta on hyvä tapa saada kontakti muihin, kohderyhmän ulkopuolella oleviin potentiaalisiin asiakkaisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu brändistä, sen synnystä sekä brändi-identiteetistä ja sen elementeistä, brändi-imagosta sekä brändiin liittyvistä analyyseistä. Jotta yritys saavuttaisi tavoitemielikuvan, tulisi brändi-imagon ja brändi-identiteetin olla yhteneväiset. Brändi-identiteetti on yrityksen oma tavoitemielikuva. Brändi-imago muodostuu ihmisten brändiin liittyvistä mielikuvista. Mielikuvat syntyvät muun muassa ihmisten omista kokemuksista ja havainnoista.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, sähköisenä Webropol-kyselynä. Kysely sisälsi yrityksen ominaisuuksiin ja tunnettavuuteen liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 71 henkilöä.
Tutkimustuloksen mukaan asiakaspalvelu ja auttaminen on monelle asiakkaalle elintärkeä asia. Vastaajille tuli yrityksestä spontaanisti ensimmäisenä mieleen urheilu. Tulokset osoittivat, että yrityksen tavoitemielikuva on lähes saavutettu. Tulosten mukaan yrityksen hinnat ovat korkeampia kuin muissa alan yrityksissä. Yritys voisi lisätä somemarkkinointia, esimerkiksi toteuttamalla arvontoja tai kilpailuja: näin se saisi lisämarkkinointia ja lisänäkyvyyttä. Lehtimainonta on hyvä tapa saada kontakti muihin, kohderyhmän ulkopuolella oleviin potentiaalisiin asiakkaisiin.
