Sukupuoli- ja kulttuurisensitiivinen taidetyöskentely nuorten identiteetin muodostumisen tukena
Kuusinen, Aino; Rinne, Henni (2022)
Kuusinen, Aino
Rinne, Henni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102309
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on sukupuoli- ja kulttuurisensitiivinen taidetyöskentely nuorten identiteetin muodostumisen tukena. Kehittämishankkeena toteutetun opinnäytetyömme toimeksiantaja on Turun Tyttöjen Talo.
Turun Tyttöjen Talon johtaja kannusti meitä aiheemme valinnassa pohtimaan omia mielenkiinnon kohteitamme, joten kehittämishankkeemme suuntautui Turun Tyttöjen Talon henkilökunnalta nousseiden tarpeiden ja toiveiden lisäksi myös omien mielenkiinnon kohteidemme mukaisesti. Tyttötyön arvomaailma on ohjannut opinnäytetyöprosessiamme sekä teoreettisen viitekehyksen muodostumista. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee identiteettiä, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyyttä, kulttuurin moninaisuutta sekä taidelähtöisiä menetelmiä nuorten ryhmätoiminnassa.
Kehittämishankkeemme tavoitteena oli tutustuttaa uusia kävijöitä Turun Tyttöjen Talon toimintaan järjestämällä taidelähtöinen työpaja. Kehittämistyön tuotoksena syntyi siten nuorille suunnattu työpaja sekä siinä käytettävistä menetelmistä koottu menetelmäkansio. Menetelmäkansio sisältää harjoitusten lisäksi teoriaosuuden, jossa avaamme lyhyesti kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden käsitteitä sekä annamme vinkkejä ryhmätoiminnan suunnitteluun. Koska sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisessä työotteessa ohjaajan oma perehtyneisyys on tärkeää, menetelmäkansion tarkoituksena on tarjota tietoa sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyydestä sellaisille ohjaajille, joille aiheet eivät ole vielä tuttuja.
Menetelmäkansioon valitsemamme taidelähtöiset ja toiminnalliset harjoitukset ovat koottu etenkin identiteettityöskentelyn tueksi. Menetelmäkansion harjoitteiden on tarkoituksena toimia työkaluina, jotka mahdollistavat nuorelle oman tarinansa kertomisen sisäisesti sekä ulkoisesti.
Turun Tyttöjen Talon johtaja kannusti meitä aiheemme valinnassa pohtimaan omia mielenkiinnon kohteitamme, joten kehittämishankkeemme suuntautui Turun Tyttöjen Talon henkilökunnalta nousseiden tarpeiden ja toiveiden lisäksi myös omien mielenkiinnon kohteidemme mukaisesti. Tyttötyön arvomaailma on ohjannut opinnäytetyöprosessiamme sekä teoreettisen viitekehyksen muodostumista. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee identiteettiä, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyyttä, kulttuurin moninaisuutta sekä taidelähtöisiä menetelmiä nuorten ryhmätoiminnassa.
Kehittämishankkeemme tavoitteena oli tutustuttaa uusia kävijöitä Turun Tyttöjen Talon toimintaan järjestämällä taidelähtöinen työpaja. Kehittämistyön tuotoksena syntyi siten nuorille suunnattu työpaja sekä siinä käytettävistä menetelmistä koottu menetelmäkansio. Menetelmäkansio sisältää harjoitusten lisäksi teoriaosuuden, jossa avaamme lyhyesti kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden käsitteitä sekä annamme vinkkejä ryhmätoiminnan suunnitteluun. Koska sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisessä työotteessa ohjaajan oma perehtyneisyys on tärkeää, menetelmäkansion tarkoituksena on tarjota tietoa sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyydestä sellaisille ohjaajille, joille aiheet eivät ole vielä tuttuja.
Menetelmäkansioon valitsemamme taidelähtöiset ja toiminnalliset harjoitukset ovat koottu etenkin identiteettityöskentelyn tueksi. Menetelmäkansion harjoitteiden on tarkoituksena toimia työkaluina, jotka mahdollistavat nuorelle oman tarinansa kertomisen sisäisesti sekä ulkoisesti.