Leikki-ikäisten lasten motorisen kehityksen tukeminen : liikuntamateriaali metsäympäristöön
Kolho, Janne; Salonen, Heini (2022)
Kolho, Janne
Salonen, Heini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102325
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa leikki-ikäisille, 2–6-vuotiaille lapsille suunnattu liikuntamateriaali varhaiskasvatuksen käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli lasten liikkumisen ja motoristen taitojen kehittymisen edistäminen varhaiskasvatuksessa. Tavoite saavutettiin tekemällä helppokäyttöinen liikuntamateriaali, jonka avulla voidaan leikin kautta tukea lasten motorista kehitystä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaiset liikunta-aktiviteetit tukevat leikki-ikäisen motorista kehitystä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Touhula VekaraMetsä -päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyivät metsäympäristöön sijoitetut liikuntakortit. Teoriatiedon tuloksissa nousi esiin toistojen, riittävän ja monipuolisen fyysisen aktiivisuuden sekä monimuotoisen liikuntaympäristön tärkeys motorisen kehityksen kannalta. Liikuntamateriaali tukee motorista kehitystä juuri toistojen avulla; lapsi houkutellaan korttien aktiviteettien kautta vahvistamaan normaaliin kehitykseen kuuluvia motorisia taitoja, kuten yhdellä jalalla seisomista tai hyppimistä. Motoriset perustaidot voitiin jakaa kolmeen luokkaan; tasapainotaitoihin, liikkumistaitoihin ja käsittelytaitoihin. Liikuntakortit tehtiin keskeisten tulosten mukaisesti tukemaan jokaista motoristen taitojen osa-aluetta.
Työssä merkittävään osaan nousi motoristen taitojen tukemisen tärkeys sekä aikuisten rooli motoriikan kehittymisessä. Tiedonhakua tehdessä nousi esiin tarve jatkotutkimukselle leikki-ikäisten motorisesta kehityksestä eri ammattilaisten näkökulmista. Lisäksi työtä tehdessä pohdittiin myös erityistarpeisten lasten motorisen kehityksen tukemisen tärkeyttä, ja vastaavalle liikuntamateriaalille on tulevaisuudessa tarvetta myös erityistarpeisten lasten motorisen kehityksen tukemisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyivät metsäympäristöön sijoitetut liikuntakortit. Teoriatiedon tuloksissa nousi esiin toistojen, riittävän ja monipuolisen fyysisen aktiivisuuden sekä monimuotoisen liikuntaympäristön tärkeys motorisen kehityksen kannalta. Liikuntamateriaali tukee motorista kehitystä juuri toistojen avulla; lapsi houkutellaan korttien aktiviteettien kautta vahvistamaan normaaliin kehitykseen kuuluvia motorisia taitoja, kuten yhdellä jalalla seisomista tai hyppimistä. Motoriset perustaidot voitiin jakaa kolmeen luokkaan; tasapainotaitoihin, liikkumistaitoihin ja käsittelytaitoihin. Liikuntakortit tehtiin keskeisten tulosten mukaisesti tukemaan jokaista motoristen taitojen osa-aluetta.
Työssä merkittävään osaan nousi motoristen taitojen tukemisen tärkeys sekä aikuisten rooli motoriikan kehittymisessä. Tiedonhakua tehdessä nousi esiin tarve jatkotutkimukselle leikki-ikäisten motorisesta kehityksestä eri ammattilaisten näkökulmista. Lisäksi työtä tehdessä pohdittiin myös erityistarpeisten lasten motorisen kehityksen tukemisen tärkeyttä, ja vastaavalle liikuntamateriaalille on tulevaisuudessa tarvetta myös erityistarpeisten lasten motorisen kehityksen tukemisen näkökulmasta.