Tapahtuman sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen milleniaaleille: case: Likkojen Lenkki / Tapahtumatuotanto Voltti Oy
Leppänen, Sonja; Ojala, Kiia (2022)
Leppänen, Sonja
Ojala, Kiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092262
Tiivistelmä
Työn aihe tuli toimeksiantona Tapahtumatuotanto Voltilta. He halusivat parantaa sosiaalisen median tavoittavuutta ja houkutella tapahtumaansa lisää milleniaaleja. Työn lopullisena tavoitteena oli löytää ratkaisuja, miten sosiaalisen median sisällön laatua parannettaisiin ja tätä kautta saataisiin milleniaaleja houkuteltua tapahtumaan. Tarkoituksena on tuoda Likkojen Lenkki esille elämystapahtumana eikä vain liikuntatapahtumana, ja näin tavoittaa tämänhetkistä nuorempaa kohderyhmää.
Opinnäytetyön alussa laadittiin kyselytutkimus tapahtuman sosiaalisen median seuraajille ja uutiskirjeen tilaajille. Kyselyn vastauksien avulla tilannetta ja ratkaisuja lähdettiin kartoittamaan. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja saimme kyselyyn n. 700 vastausta. Iso vastausmäärä auttoi tutkimuksen luotettavuudessa. Vastauksia tuli laidasta laitaan, mutta tavoiteltua milleniaalien ikäryhmää edusti vain pieni osa vastaajista. Tämä oli oletettavissa, koska Likkojen Lenkin sosiaalista mediaa seuraakin pääosin vanhemmat henkilöt. Vastauksien jälkeen ongelman ratkaisemiseksi tehtiin ristiintaulukointia, jotta oikean ikäryhmän vastaukset erotetaan muista ja heidän vastauksien avulla mainontaa pystyy suuntaamaan milleniaaleille kohdennetummaksi.
Työssä käytettiin apuna myös benchmarkkausta muista tapahtumista esimerkiksi Suomipop festivaaleilta ja työn loppusuoralla laadittiin sosiaalisen median kalenteri Likkojen Lenkille missä on otettu muutamia vinkkejä Suomipopin julkaisuista. Tavoittavuuden parantamisen tuloksena oli, että sosiaalisen median vaikuttajia tulee hyödyntää mainonnassa, koska se houkuttelee nykypäivänä nuoria aikuisia parhaiten, jos tunnettu henkilö kehuu tapahtumaa tai tuotetta. Tavoittavuutta parantaa myös julkaisujen määrä. Nuorempien henkilöiden mielestä julkaisuja voi tulla vähintään kerran viikossa ja vanhemmat henkilöt kaipaavat julkaisuja huomattavasti harvemmin.
Opinnäytetyön alussa laadittiin kyselytutkimus tapahtuman sosiaalisen median seuraajille ja uutiskirjeen tilaajille. Kyselyn vastauksien avulla tilannetta ja ratkaisuja lähdettiin kartoittamaan. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja saimme kyselyyn n. 700 vastausta. Iso vastausmäärä auttoi tutkimuksen luotettavuudessa. Vastauksia tuli laidasta laitaan, mutta tavoiteltua milleniaalien ikäryhmää edusti vain pieni osa vastaajista. Tämä oli oletettavissa, koska Likkojen Lenkin sosiaalista mediaa seuraakin pääosin vanhemmat henkilöt. Vastauksien jälkeen ongelman ratkaisemiseksi tehtiin ristiintaulukointia, jotta oikean ikäryhmän vastaukset erotetaan muista ja heidän vastauksien avulla mainontaa pystyy suuntaamaan milleniaaleille kohdennetummaksi.
Työssä käytettiin apuna myös benchmarkkausta muista tapahtumista esimerkiksi Suomipop festivaaleilta ja työn loppusuoralla laadittiin sosiaalisen median kalenteri Likkojen Lenkille missä on otettu muutamia vinkkejä Suomipopin julkaisuista. Tavoittavuuden parantamisen tuloksena oli, että sosiaalisen median vaikuttajia tulee hyödyntää mainonnassa, koska se houkuttelee nykypäivänä nuoria aikuisia parhaiten, jos tunnettu henkilö kehuu tapahtumaa tai tuotetta. Tavoittavuutta parantaa myös julkaisujen määrä. Nuorempien henkilöiden mielestä julkaisuja voi tulla vähintään kerran viikossa ja vanhemmat henkilöt kaipaavat julkaisuja huomattavasti harvemmin.