PEWS – lasten aikaisen varoituksen pisteytysjärjestelmä – Verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Karonen, Eetu (2022)
Karonen, Eetu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112360
Tiivistelmä
Lasten aikaisen varoituksen pisteytysjärjestelmä Pediatric Early Warning Score (PEWS) otettiin Suomessa käyttöön vuonna 2018 Lääkäriliiton ja Sairaanhoitajaliiton aloitteesta. Tarkoituksena on, että pisteytysjärjestelmä otetaan käyttöön kaikissa lapsipotilaita hoitavissa yksiköissä Suomessa. Lapsipotilailla on aikuisiin verrattuna suurempi riski nopealle elintoimintojen romahtamiselle, ja tästä syystä on tärkeä tunnistaa korkean riskin potilaat ajoissa. Pisteytysjärjestelmän on kansainvälisissä tutkimuksissa todettu olevan laadukas työkalu korkean riskin potilaiden tunnistamisessa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda verkko-oppimateriaali Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta PEWS-pisteytysjärjestelmästä.
Verkko-oppimateriaali toteutettiin tuotekehitysprosessina. Kehittämistarve verkko-oppimateriaalille tuli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta, koska sillä ei ollut vielä verkko-oppimateriaalia PEWS-pisteytysjärjestelmästä. Ideavaiheen aikana kehittyi päätös verkko-oppimateriaalin toteuttamisesta Learn-pohjana. Luonnosteluvaiheessa luotiin opinnäytetyölle teoreettinen viitekehys tiedonhaun pohjalta. Kehittelyvaiheen aikana toteutettiin Learn-pohja, ja se esitestattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla. Esitestaajat vastasivat myös Webropol-kyselyyn, jolla pyrittiin selvittämään, miten Learn-pohjaa tulisi muokata. Viimeistelyvaiheessa Learn-pohjaa muokattiin sairaanhoitajaopiskelijoilta saadun palautteen perusteella.
Jatkokehitysideana tälle opinnäytetyölle voisi olla esimerkiksi hoitotyön opiskelijoille suunnatun opetusvideon muodossa tehtävä opinnäytetyö PEWS-seurannan toteuttamisesta eri-ikäisillä lapsilla. PEWS-pisteytysjärjestelmästä ei myöskään ole vielä juurikaan suomenkielistä tutkimuskirjallisuutta, joten toinen jatkokehitysidea voisi olla suomenkielinen tutkimus aiheesta.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda verkko-oppimateriaali Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta PEWS-pisteytysjärjestelmästä.
Verkko-oppimateriaali toteutettiin tuotekehitysprosessina. Kehittämistarve verkko-oppimateriaalille tuli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta, koska sillä ei ollut vielä verkko-oppimateriaalia PEWS-pisteytysjärjestelmästä. Ideavaiheen aikana kehittyi päätös verkko-oppimateriaalin toteuttamisesta Learn-pohjana. Luonnosteluvaiheessa luotiin opinnäytetyölle teoreettinen viitekehys tiedonhaun pohjalta. Kehittelyvaiheen aikana toteutettiin Learn-pohja, ja se esitestattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla. Esitestaajat vastasivat myös Webropol-kyselyyn, jolla pyrittiin selvittämään, miten Learn-pohjaa tulisi muokata. Viimeistelyvaiheessa Learn-pohjaa muokattiin sairaanhoitajaopiskelijoilta saadun palautteen perusteella.
Jatkokehitysideana tälle opinnäytetyölle voisi olla esimerkiksi hoitotyön opiskelijoille suunnatun opetusvideon muodossa tehtävä opinnäytetyö PEWS-seurannan toteuttamisesta eri-ikäisillä lapsilla. PEWS-pisteytysjärjestelmästä ei myöskään ole vielä juurikaan suomenkielistä tutkimuskirjallisuutta, joten toinen jatkokehitysidea voisi olla suomenkielinen tutkimus aiheesta.