Sjukskötarstuderandes svårigheter i läkemedelsräkning : Hurdan undervisning främjar inlärning?
Packalén, Maria (2014)
Packalén, Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031966
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvalitativ litteraturstudie, vars främsta syfte är att reda ut hurdan undervisning som främjar sjukskötarstuderandes kunskaper i läkemedelsräkning. Mycket forskning har bedrivits kring sjukskötarstuderandes och sjukskötares kunskaper i matematik. Forskning visar tydligt att både sjukskötare och sjukskötarstuderande har bristfälliga kunskaper i matematik. Ur det identifierade problemområdet formades följande forskningsfrågor: 1. Vad påverkar sjukskötarstuderandes förhållande till matematik/läkemedelsräkning och 2. Hurdan undervisning främjar sjukskötarstu-derandes inlärning i läkemedelsräkning? Metoden i examensarbetet är induktiv, kvalita-tiv innehållsanalys. Till den teoretiska referensramen valdes medicineringssäkerhet. Till innehållsanalysen valdes 14 vetenskapliga artiklar. Resultatet visar att sjukskötarstu-derandes förhållande till läkemedelsräkning är starkt relaterat till tidigare erfarenhet av matematik. De studerande som läst lång matematik i gymnasiet, hade oftast positiv in-ställning för läkemedelsräkning. Tidigare framgång i matematik påverkar sjukskötar-studerandes självförtroende, vilket i sin tur påverkar inställningen till matematik. Tidi-gare framgång i matematik leder till positiv inställning. Personer med positivt inflytande på sjukskötarstuderandes inställning till matematik, var lärare i gymnasiet, familj och vänner. Undervisningsmetoder som hjälper sjukskötarstuderande i läkemedelsräkning är metoder som knyter samman teorin med praktiken. Sjukskötarstuderande har lättare att förstå läkemedelsräkningar, då de har möjligheten att visualisera uppgiften eller rent fysiskt utföra den. Även metoder som höjer självförtroendet, som till exempel feedback på sin kunskap har påvisats som positiva. Det bästa resultatet erhålls då man kombinerar flera olika undervisningsmetoder.