Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Definition, Interpretation & Symbolisation, a human obsession

Pollin, Stefan (2021)

Avaa tiedosto
Definition, Interpretation & Symbolisation, A Human Obsession (366.8Kt)
Lataukset: 


Pollin, Stefan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112389
Tiivistelmä
The aim for my thesis was to create a metal sculpture that would, in my own words allow the observer to conjure their own interpretation of the artist’s work. The sculpture was produced using 6 mm blackened steel rod, formed to resemble the upper half of a human torso, I then played Tetris with some old sauna rocks that are placed inside the form. All of this once welded shut was placed onto a wooden cut from an ash tree that I had dried and charred.

The human form represents a visually familiar shape to all of us, but when we take that shape and strip it of colour, emotion and life essentially, we are left with an empty husk, it has no meaning, it symbolises nothing, its left to remain in its exposed and raw state.

The way I see it, our fixation with defining and interpreting stems from our need throughout our evolutionary lineage to stay alive, our curiosity has allowed us to map the world of all of its wonders and dangers, recognising what makes us happy and what does us harm, so when something has been given meaning, it makes us comfortable, because we now know its purpose, and whether it intends to harm us, but when we can’t give meaning we become unsure, like staring into the abyss of the open ocean, we become curious, do we fear it and retreat or succumb to our urges to give it meaning.

So, my sculpture was made to be recognisable, but enigmatic enough to make the observer uncomfortable with not knowing what it signifies, and to come up with their own, if they want to, I also like the idea of people just appreciating the skill behind it. So, if my sculpture achieves any of this, that doesn’t make it special, it merely means it has accomplished its job, which is what any creative mind should look to achieve, but it’s critical to get people to think, we need more people to think.
 
Målet med min examensarbete var att skapa en metallskulptur som, enligt mina egna ord, skulle göra det möjligt för observatören att trolla sin egen interption av konstnärens arbete. Skulpturen gjordes med en 6 mm svart stålstång, formad för att likna den övre halvan av en mänsklig torso, jag spelade sedan Tetris med några gamla bastustenar som är placerade inuti formen. Allt detta en gång svetsat stängd placerades på ett träskär från ett ask som jag hade torkat och kolat.

Den mänskliga formen är en visuellt bekant form för oss alla, men när vi tar den formen och avlägsnar den i huvudsak av färg, känslor och liv, sitter vi kvar med ett tomt skal, det har ingen mening, det symboliserar ingenting, dess vänster till förbli i sitt nakna och råa tillstånd.

Så som jag ser det, vår fixering med att definiera och tolka härrör från vårt behov genom hela vår evolutionära linje för att hålla oss vid liv, vår nyfikenhet har gjort det möjligt för oss att kartlägga världen av alla dess under och faror, vilket ger mening åt vad som gör oss lyckliga och vad skadar oss, så när något har fått mening gör det oss bekväma, för vi vet nu dess syfte, och om det tänker skada oss, men när vi inte kan ge mening blir vi osäkra, som att stirra in i avgrunden av det öppna havet blir vi nyfikna, fruktar vi det och drar oss tillbaka eller ger efter för våra uppmaningar att ge det mening.

Min skulptur var gjord för att vara igenkännlig, men gåtfull nog för att göra Observatören obekväm med att inte veta vad det betyder, och att komma med sina egna, om de vill, jag gillar också idén att människor bara uppskattar skicklighet bakom det. Så om min skulptur uppnår något av detta, det gör det inte speciellt, betyder det bara att det har gjort sitt jobb, vilket är vad alla kreativa sinnen bör se ut för att uppnå, men det är viktigt att få människor att tänka, vi behöver mer människor att tänka på.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste