Työhyvinvointi työyhteisössämme : Case Holiday Inn City Centre
Sandoval, Eeva-Leena (2010)
Sandoval, Eeva-Leena
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001241523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001241523
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toimeksianto Holiday Inn City Centre –hotellin johdolta. Opinnäyte-työn tutkimusongelmana oli selvittää kyseisen yksikön vastaanoton, kerroshoidon sekä ravin-tolan henkilökunnan työhyvinvoinnin nykytilaa. Tavoitteena oli saada selville millaiseksi hen-kilökunta kokee työhyvinvointinsa kyseisessä yksikössä. Näiden vastausten perusteella etsiä ongelmakohtia sekä kehittämiskohteita.
Opinnäytetyön teoria osuus koostui kolmesta työhyvinvointiin liittyvästä osasta. Aluksi selvi-tettiin työhyvinvointia käsitteenä ja tarkasteltiin mitä se pitää sisällään. Toisessa osuudessa kä-siteltiin työhyvinvoinnin tärkeyttä ja selvitettiin millaisia lakipykäliä työlainsäädännöstä löytyy. Kolmannessa osuudessa tarkasteltiin millaisilla mittareilla työhyvinvoinnin tilaa on mahdollista selvittää sekä etsittiin työkaluja työhyvinvoinnin ylläpitoon.
Selvitys toteutettiin kyselylomaketta käyttäen. Kyselylomake sisälsi 29 monivalintakysymystä ja kahdeksan avointa kysymystä. Kyselylomakkeet jaettiin henkilökohtaisesti 2009 marraskuussa viikolla 46 ja kerättiin pois loppuviikosta viikolla 47. Kyselylomakkeen mukana jaettiin saate-kirje, jossa kerrottiin tutkimuksen tarkoituksesta ja vastaamisen tärkeydestä. Kyselylomakeet jaettiin koko hotellin henkilöstölle. Tutkimuksen ulkopuolelle jätettiin vain hotelli- ja ravinto-lapäällikkö. Hotelli- ja ravintolapäällikköä haastateltiin erikseen kyselyn tulosten pohjalta ja selvitettiin minkälaisia resursseja heillä on käytössä työhyvinvoinnin kohentamiseen kyseisessä yksikössä. Analyysi ja loppuyhteenveto suoritettiin joulukuun 2009 aikana.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Holiday Inn City Centren henkilökunnan työhyvinvoinnin tila on pääosin hyvä. Lähes kaikki työntekijät kokivat, että heistä on mukava tulla töihin. Hen-kistä ja fyysistä kuormitusta todettiin olevan jonkin verran sekä kiireen tunnetta työssä kokivat useimmat. Parasta työssä oli työkaverit, työympäristö sekä työtehtävät. Oman työn arvostus oli korkealla. Useimmat kaipasivat palautetta työstään esimiehiltä enemmän sekä työergonomiaan toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota.
Tuloksen perusteella ehdotettiin jatkotoimenpiteiksi esimiesten yhteistä palaveria tutkimuksen tulosten läpikäymiseksi. Ehdotettiin lisäksi, että resurssien puitteessa työergonomiaan sekä kiireen tunteeseen voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota. Henkilökuntapalavereiden sään-nöllinen pitäminen auttaisi tavoittamaan henkilökunnan paremmin sekä informaation kulku olisi turvattu.
Opinnäytetyön teoria osuus koostui kolmesta työhyvinvointiin liittyvästä osasta. Aluksi selvi-tettiin työhyvinvointia käsitteenä ja tarkasteltiin mitä se pitää sisällään. Toisessa osuudessa kä-siteltiin työhyvinvoinnin tärkeyttä ja selvitettiin millaisia lakipykäliä työlainsäädännöstä löytyy. Kolmannessa osuudessa tarkasteltiin millaisilla mittareilla työhyvinvoinnin tilaa on mahdollista selvittää sekä etsittiin työkaluja työhyvinvoinnin ylläpitoon.
Selvitys toteutettiin kyselylomaketta käyttäen. Kyselylomake sisälsi 29 monivalintakysymystä ja kahdeksan avointa kysymystä. Kyselylomakkeet jaettiin henkilökohtaisesti 2009 marraskuussa viikolla 46 ja kerättiin pois loppuviikosta viikolla 47. Kyselylomakkeen mukana jaettiin saate-kirje, jossa kerrottiin tutkimuksen tarkoituksesta ja vastaamisen tärkeydestä. Kyselylomakeet jaettiin koko hotellin henkilöstölle. Tutkimuksen ulkopuolelle jätettiin vain hotelli- ja ravinto-lapäällikkö. Hotelli- ja ravintolapäällikköä haastateltiin erikseen kyselyn tulosten pohjalta ja selvitettiin minkälaisia resursseja heillä on käytössä työhyvinvoinnin kohentamiseen kyseisessä yksikössä. Analyysi ja loppuyhteenveto suoritettiin joulukuun 2009 aikana.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Holiday Inn City Centren henkilökunnan työhyvinvoinnin tila on pääosin hyvä. Lähes kaikki työntekijät kokivat, että heistä on mukava tulla töihin. Hen-kistä ja fyysistä kuormitusta todettiin olevan jonkin verran sekä kiireen tunnetta työssä kokivat useimmat. Parasta työssä oli työkaverit, työympäristö sekä työtehtävät. Oman työn arvostus oli korkealla. Useimmat kaipasivat palautetta työstään esimiehiltä enemmän sekä työergonomiaan toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota.
Tuloksen perusteella ehdotettiin jatkotoimenpiteiksi esimiesten yhteistä palaveria tutkimuksen tulosten läpikäymiseksi. Ehdotettiin lisäksi, että resurssien puitteessa työergonomiaan sekä kiireen tunteeseen voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota. Henkilökuntapalavereiden sään-nöllinen pitäminen auttaisi tavoittamaan henkilökunnan paremmin sekä informaation kulku olisi turvattu.