PERUSINSTRUMENTIT INTRAOPERATIIVISESSA HOITOTYÖSSÄ: verkko-oppimateriaali itseopiskeluun leikkaus- ja anestesiahoitotyön opintojaksolle
Mutikainen, Paula (2022)
Mutikainen, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112380
Tiivistelmä
Instrumentoivan hoitajan ammatillinen pätevyys koostuu useista eri tekijöistä.
Steriilin toiminnan, oikein toteutetun desinfektion, viestinnän, ohjaamisen, palautteen annon sekä kirjaamisen lisäksi leikkaushoidon tekniikan hallinta eli
instrumenttien, laitteiden, välineiden ja hoitotarvikkeiden tunteminen on instrumentoivan hoitajan keskeisintä ammatillista osaamista. Nykyisin käytössä on
yli kymmenen tuhatta erilaista kirurgista instrumenttia, ja uusia kehitetään jatkuvasti tarpeen kasvaessa ja tekniikoiden kehittyessä. Tässä opinnäytetyössä
ovat keskiössä perusinstrumentit, niiden oikea käyttö ja välinehuoltoprosessi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa verkko-oppimateriaali perusinstrumenteista itseopiskeluun sairaanhoitajaopiskelijoille täydentävän osaamisen
leikkaus- ja anestesiahoitotyön opintojaksolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli
lisätä sairaanhoitajan osaamista perioperatiivisessa hoitotyössä, perusinstrumenttien tuntemusta ja niiden oikeaa käyttöä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Aihe opinnäytetyöhön löytyi
toimeksiantajan aihepankista. Ideavaiheessa hahmoteltiin oppimateriaalin sisältö ja teoreettinen viitekehys. Luonnosteluvaihe alkoi tiedonkeräyksellä ja
eteni oppimateriaalin konkreettiseen suunnitelmaan. Työn luonnosteluvaiheessa hyödynnettiin benchmarkingia, laadittiin käsikirjoitukset videoihin, selvitettiin asiakasprofiili, kohderyhmä, sidosryhmät sekä hyödynsaajat. Asiantuntijatietoa kartutettiin suunnitelman hyväksymisen jälkeen sairaanhoitajan
tapaamisella. Tuotteen kehittelyvaiheessa kuvattiin instrumentit sekä videot ja
valmistettiin oppimateriaali. Viimeistelyvaiheessa esitestattiin tuote ja saadun
palautteen perusteella viimeisteltiin oppimateriaali lopulliseen muotoonsa.
Tuotekehitysprosessina syntynyt verkko-oppimateriaali sisältää PowerPointesityksen ”Instrumentit” sekä videot ”Instrumenttien käyttö leikkauksessa” ja
”Välinehuoltoprosessi”. Verkko-oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Jatkokehitysehdotuksena voisi vastaavia oppimateriaaleja tuottaa esimerkiksi instrumentoivan sairaanhoitajan tai
anestesiahoitajan työnkuvasta, potilaan valmistamisesta leikkaukseen tai diatermialaitteiden käytöstä.
Steriilin toiminnan, oikein toteutetun desinfektion, viestinnän, ohjaamisen, palautteen annon sekä kirjaamisen lisäksi leikkaushoidon tekniikan hallinta eli
instrumenttien, laitteiden, välineiden ja hoitotarvikkeiden tunteminen on instrumentoivan hoitajan keskeisintä ammatillista osaamista. Nykyisin käytössä on
yli kymmenen tuhatta erilaista kirurgista instrumenttia, ja uusia kehitetään jatkuvasti tarpeen kasvaessa ja tekniikoiden kehittyessä. Tässä opinnäytetyössä
ovat keskiössä perusinstrumentit, niiden oikea käyttö ja välinehuoltoprosessi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa verkko-oppimateriaali perusinstrumenteista itseopiskeluun sairaanhoitajaopiskelijoille täydentävän osaamisen
leikkaus- ja anestesiahoitotyön opintojaksolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli
lisätä sairaanhoitajan osaamista perioperatiivisessa hoitotyössä, perusinstrumenttien tuntemusta ja niiden oikeaa käyttöä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Aihe opinnäytetyöhön löytyi
toimeksiantajan aihepankista. Ideavaiheessa hahmoteltiin oppimateriaalin sisältö ja teoreettinen viitekehys. Luonnosteluvaihe alkoi tiedonkeräyksellä ja
eteni oppimateriaalin konkreettiseen suunnitelmaan. Työn luonnosteluvaiheessa hyödynnettiin benchmarkingia, laadittiin käsikirjoitukset videoihin, selvitettiin asiakasprofiili, kohderyhmä, sidosryhmät sekä hyödynsaajat. Asiantuntijatietoa kartutettiin suunnitelman hyväksymisen jälkeen sairaanhoitajan
tapaamisella. Tuotteen kehittelyvaiheessa kuvattiin instrumentit sekä videot ja
valmistettiin oppimateriaali. Viimeistelyvaiheessa esitestattiin tuote ja saadun
palautteen perusteella viimeisteltiin oppimateriaali lopulliseen muotoonsa.
Tuotekehitysprosessina syntynyt verkko-oppimateriaali sisältää PowerPointesityksen ”Instrumentit” sekä videot ”Instrumenttien käyttö leikkauksessa” ja
”Välinehuoltoprosessi”. Verkko-oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Jatkokehitysehdotuksena voisi vastaavia oppimateriaaleja tuottaa esimerkiksi instrumentoivan sairaanhoitajan tai
anestesiahoitajan työnkuvasta, potilaan valmistamisesta leikkaukseen tai diatermialaitteiden käytöstä.