Rahapelimarkkinoinnin vaikutus pelaamiseen
Ruokonen, Samppa (2022)
Ruokonen, Samppa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142442
Tiivistelmä
Rahapelien pelaajien määrä suhteutettuna väkilukuun, on prosentuaalisesti Suomessa yksi maailman korkeimmista. Rahapelit ja etenkin siihen liitetty mainonta ajaa vuosittain monia Suomalaisia ahdingon partaalle. Aihe on itsessään ollut myös erittäin ajankohtainen ja siitä on ollut paljon keskustelua kaikissa Suomen medioissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus rahapelimarkkinoinnilla on pelaamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, miten paljon markkinointi lisää rahapelaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuodenvaihteessa 2021–2022. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluina internetin välityksellä hyödyntäen tallentamista. Haastateltaviksi valikoitui henkilöitä, joilla on pitkä, vähintään 10-vuoden aktiivinen historia rahapelien parissa. Haastatteluihin osallistui kuusi miespuolista henkilöä, koska miesten osuus aktiivisissa pelaajissa on naisia suurempi, jolloin tutkimuskohteeksi sopivia henkilöitä oli helpompi löytää miesten joukosta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että rahapelimarkkinointi vaikuttaa pelaamisen määrään jokaisella haastateltavalla. Vaikuttamisen määrässä ja muodoissa oli eroja haastateltavien välillä. Suurimmaksi ongelmaksi rahapelimarkkinoinnissa muodostui sen aggressiivisuus sekä se, että sen rajaaminen juuri tietylle kohderyhmälle on todella vaikeaa. Suurin osa haastateltavista olikin sitä mieltä, että kaikenlaisen rahapelimarkkinoinnin pitäisi olla todella rajattua, jotta riskialttiit/tietämättömät ihmiset eivät ajautuisi vahingossa pelien pariin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuodenvaihteessa 2021–2022. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluina internetin välityksellä hyödyntäen tallentamista. Haastateltaviksi valikoitui henkilöitä, joilla on pitkä, vähintään 10-vuoden aktiivinen historia rahapelien parissa. Haastatteluihin osallistui kuusi miespuolista henkilöä, koska miesten osuus aktiivisissa pelaajissa on naisia suurempi, jolloin tutkimuskohteeksi sopivia henkilöitä oli helpompi löytää miesten joukosta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että rahapelimarkkinointi vaikuttaa pelaamisen määrään jokaisella haastateltavalla. Vaikuttamisen määrässä ja muodoissa oli eroja haastateltavien välillä. Suurimmaksi ongelmaksi rahapelimarkkinoinnissa muodostui sen aggressiivisuus sekä se, että sen rajaaminen juuri tietylle kohderyhmälle on todella vaikeaa. Suurin osa haastateltavista olikin sitä mieltä, että kaikenlaisen rahapelimarkkinoinnin pitäisi olla todella rajattua, jotta riskialttiit/tietämättömät ihmiset eivät ajautuisi vahingossa pelien pariin.