Tiedolla johtaminen myyntiorganisaatiossa
Kemppi, Tiina (2022)
Kemppi, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142440
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin kotimaiseen vakuutusyhtiöön. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, onko yrityksen käyttöönottamalla tiedolla johtamisen –toimintatavalla, sekä siihen liitetyllä mallilla ollut vaikutuksia myyntiorganisaation työskentelyyn. Kokevatko eri käyttäjä- ja kohderyhmät tiedon lisääntymisen ja tiedolla johtamisen eritavoin. Voidaanko tiedon hyödyntämistä tehostaa entisestään, jotta kokemukset paranisivat. Tutkimuksessa pyrittiin tekemään havaintoja myös siitä, miten myyntiorganisaatio on hyötynyt tiedolla johtamisen lisäännyttyä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu aineettoman pääoman johtamiseen, sekä tavoiteteoriaan ja tuloksellisuusdialogiin, joiden kautta käyttöönotetun tiedolla johtamisen mallin onnistumista arvioitiin.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tiedon saanti ja sen hyödyntäminen eli tiedolla johtaminen on lisääntynyt merkittävästi yrityksessä. Henkilöstön kokemuksen mukaan tieto on lisännyt heidän osaamistaan sekä kilpailukykyään myyntiorganisaationa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu aineettoman pääoman johtamiseen, sekä tavoiteteoriaan ja tuloksellisuusdialogiin, joiden kautta käyttöönotetun tiedolla johtamisen mallin onnistumista arvioitiin.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tiedon saanti ja sen hyödyntäminen eli tiedolla johtaminen on lisääntynyt merkittävästi yrityksessä. Henkilöstön kokemuksen mukaan tieto on lisännyt heidän osaamistaan sekä kilpailukykyään myyntiorganisaationa.