Kohti kohokohtia : Loppuhaastattelulomakkeen kehittäminen Forssan kaupungin Nuorten työpajalle
Ryhtä, Tiina (2014)
Ryhtä, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402041981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402041981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön työelämäyhteytenä oli Forssan kaupungin Nuorten työpaja. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli luoda työpajajakson loppuarviointiin soveltuva lomake, joka mahdollistaa asiakkaan reflektion tukemisen ja tuottaa samalla tietoa työpajatoiminnan vaikuttavuudesta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin seikkoja, jotka vaikuttavat luottamuksellisen asiakassuhteen syntyyn työpajalla asiakkaana olevan nuoren ja yksilövalmentajan välille.
Teoriapohjana tarkastelulle toimivat vuorovaikutuksellinen tukeminen, sosiokulttuurinen innostaminen, voimaantuminen, reflektointi ja osallisuus. Opinnäytetyön konkreettinen tuotos on työpajajaksonsa päättävän nuoren kanssa täytettävä loppuhaastattelulomake. Lähdekirjallisuuden lisäksi opinnäyteyön aineistona toimivat asiakkailta kerätyt mielipiteet ja kokemukset lomakkeesta. Asiakkaiden kokemukset olivat enimmäkseen positiivisia. Suurin osa koki hyötyneensä lomakkeen täyttämisestä ja sen herättämistä pohdinnoista.
Tiedonkeruussa hyödynnettiin myös etnografisena tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Kirjoittaja toimi opinnäytetyöprosessin alkaessa yksilövalmentajana kyseisellä työpajalla, joten ympäristö ja asiakkaat olivat tuttuja. Tämä mahdollisti lomakkeen testaamisen ja monipuolisen tiedonkeruun jo valmiiksi olemassa olevien asiakassuhteiden puitteissa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että loppuhaastattelulomake on hyödyllinen ja toimiva työkalu. Johtopäätöksien perusteella edellytyksenä lomakkeesta hyötymiselle on luottamuksellinen ja toimiva asiakassuhde. Oikein käytettynä lomake vaikuttaisi olevan toimiva ja helppokäyttöinen tiedonkeruuväline. Opinnäytetyön teoria ja pohdinta luottamuksellisen asiakassuhteen luomisesta ovat käyttökelpoisia myös monissa muissa toimintaympäristöissä. Loppuhaastattelulomaketta voi helposti muokata asiakasryhmän tarpeiden mukaan ja käyttää laajemminkin asiakkaan reflektiokyvyn herättämiseen ja tukemiseen.
Teoriapohjana tarkastelulle toimivat vuorovaikutuksellinen tukeminen, sosiokulttuurinen innostaminen, voimaantuminen, reflektointi ja osallisuus. Opinnäytetyön konkreettinen tuotos on työpajajaksonsa päättävän nuoren kanssa täytettävä loppuhaastattelulomake. Lähdekirjallisuuden lisäksi opinnäyteyön aineistona toimivat asiakkailta kerätyt mielipiteet ja kokemukset lomakkeesta. Asiakkaiden kokemukset olivat enimmäkseen positiivisia. Suurin osa koki hyötyneensä lomakkeen täyttämisestä ja sen herättämistä pohdinnoista.
Tiedonkeruussa hyödynnettiin myös etnografisena tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Kirjoittaja toimi opinnäytetyöprosessin alkaessa yksilövalmentajana kyseisellä työpajalla, joten ympäristö ja asiakkaat olivat tuttuja. Tämä mahdollisti lomakkeen testaamisen ja monipuolisen tiedonkeruun jo valmiiksi olemassa olevien asiakassuhteiden puitteissa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että loppuhaastattelulomake on hyödyllinen ja toimiva työkalu. Johtopäätöksien perusteella edellytyksenä lomakkeesta hyötymiselle on luottamuksellinen ja toimiva asiakassuhde. Oikein käytettynä lomake vaikuttaisi olevan toimiva ja helppokäyttöinen tiedonkeruuväline. Opinnäytetyön teoria ja pohdinta luottamuksellisen asiakassuhteen luomisesta ovat käyttökelpoisia myös monissa muissa toimintaympäristöissä. Loppuhaastattelulomaketta voi helposti muokata asiakasryhmän tarpeiden mukaan ja käyttää laajemminkin asiakkaan reflektiokyvyn herättämiseen ja tukemiseen.