Koulusosiaalityö nykypäivän Suomessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Tamminen, Jonna (2022)
Tamminen, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202021993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202021993
Tiivistelmä
Koulu on lasten ja nuorten näkökulmasta keskeinen instituutio, jossa pystytään puuttumaan varhain nuorten keskuudessa ilmeneviin ongelmiin. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemisen tärkeydestä huolimatta oppilashuollon ammattilaisista on kouluissa pulaa, eikä oppilashuollon toiminta ole oppilaille ja heidän huoltajilleen selkeää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta koulukuraattorin työnkuvasta sekä työn kehittämiskohteista. Tavoitteena oli kuvata koulukuraattorin työtehtäviä ja saada selville koulusosiaalityön kehittämiskohteita nykypäivän Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tietoperustassa käsiteltiin koulusosiaalityön historiaa, lainsäädäntöä ja näkökulmia sekä oppilashuoltoa ja ennaltaehkäisevää lastensuojelua. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin systemaattista tiedonhakua hyödyntäen. Aineisto koostui kuudesta tutkimuksesta, joista kolme oli vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita, kaksi väitöskirjoja ja yksi ammatillinen lisensiaatin tutkimus. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa ilmeni koulukuraattorin keskeisimmät työtehtävät, jotka jakautuivat yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen työhön. Koulusosiaalityön kehittämiskohteita käsittelevässä tulososiossa paljastui merkittäviä puutteita esimerkiksi yhteisöllisen työn tekemisessä, koulusosiaalityön tunnettavuudessa sekä asiakkaan huomioimisessa osana työskentelyä.
Tulevaisuudessa koulusosiaalityön resursseja on pyrittävä lisäämään pysyvästi sekä kiinnitettävä huomiota työn kohdentamiseen yhteisölliseen työhön. Lisäksi kouluissa tulee hyödyntää koulukuraattoreiden lisäksi myös muita sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisia, jotta yhteisöllisen työn tekemistä voitaisiin jakaa yhä useamman aikuisen kesken kouluyhteisössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta koulukuraattorin työnkuvasta sekä työn kehittämiskohteista. Tavoitteena oli kuvata koulukuraattorin työtehtäviä ja saada selville koulusosiaalityön kehittämiskohteita nykypäivän Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tietoperustassa käsiteltiin koulusosiaalityön historiaa, lainsäädäntöä ja näkökulmia sekä oppilashuoltoa ja ennaltaehkäisevää lastensuojelua. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin systemaattista tiedonhakua hyödyntäen. Aineisto koostui kuudesta tutkimuksesta, joista kolme oli vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita, kaksi väitöskirjoja ja yksi ammatillinen lisensiaatin tutkimus. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa ilmeni koulukuraattorin keskeisimmät työtehtävät, jotka jakautuivat yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen työhön. Koulusosiaalityön kehittämiskohteita käsittelevässä tulososiossa paljastui merkittäviä puutteita esimerkiksi yhteisöllisen työn tekemisessä, koulusosiaalityön tunnettavuudessa sekä asiakkaan huomioimisessa osana työskentelyä.
Tulevaisuudessa koulusosiaalityön resursseja on pyrittävä lisäämään pysyvästi sekä kiinnitettävä huomiota työn kohdentamiseen yhteisölliseen työhön. Lisäksi kouluissa tulee hyödyntää koulukuraattoreiden lisäksi myös muita sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisia, jotta yhteisöllisen työn tekemistä voitaisiin jakaa yhä useamman aikuisen kesken kouluyhteisössä.