Lasten ensiapuopas luokanopettajaopiskelijoille
Koskela, Anna; Patana, Jenni (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koskela, Anna
Patana, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092279
Tiivistelmä
Jyväskylän yliopistossa luokanopettajakoulutukseen ei tällä hetkellä kuulu ensiapukoulutusta, mistä syntyi tarve luokanopettajaopiskelijoiden ensiapuoppaalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa luokanopettajaopiskelijoille suunnattu ensiapuopas, joka yhdistää näyttöön perustuvan tiedon ja kohderyhmän tarpeet. Opinnäytetyön tavoitteena on ensiapuoppaan avulla lisätä luokanopettajaopiskelijan tietoa ensiavusta ja siten lisätä varmuutta toimia alakouluikäisten lasten ensiaputilanteissa kouluympäristössä. Ensiapuoppaassa käsitellään hätäensiapua, lasten yleisimpiä tapaturmia sekä lasten pitkäaikaissairauksia.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka menetelmällisenä viitekehyksenä toimi palvelumuotoilun tuplatimanttimalli. Opinnäytetyön laadullinen aineisto kerättiin työpajassa aivoriihimenetelmää hyödyntäen. Työpajassa kartoitettiin koulussa vastaan tulleita ensiaputilanteita, ja samalla kohderyhmäläisiltä kerättiin mielipiteitä sekä toiveita ensiapuoppaan suhteen. Kun ensiapuoppaan ensimmäinen prototyyppi oli valmis, se lähetettiin arvioitavaksi työpajaan osallistuneille henkilöille. Heiltä saatujen kommenttien ja parannusehdotusten pohjalta ensiapuopas saatettiin lopulliseen muotoonsa. Teoriatieto ensiapuoppaaseen kerättiin ajantasaisista ensiapuohjeista, hoitosuosituksista sekä näyttöön perustuvasta tiedosta.
Johtopäätöksenä todettiin, että luokanopettajaopiskelijoiden ensiapuoppaassa on tarpeellista olla tietoa ensiapuosaamisesta, tiedon kulusta sekä ensiaputilanteiden ennakoinnista. Kohderyhmän tarpeisiin vastattiin sisällyttämällä kyseiset asiat muun näyttöön perustuvan ajantasaisen tiedon kanssa samaan ensiapuoppaaseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka menetelmällisenä viitekehyksenä toimi palvelumuotoilun tuplatimanttimalli. Opinnäytetyön laadullinen aineisto kerättiin työpajassa aivoriihimenetelmää hyödyntäen. Työpajassa kartoitettiin koulussa vastaan tulleita ensiaputilanteita, ja samalla kohderyhmäläisiltä kerättiin mielipiteitä sekä toiveita ensiapuoppaan suhteen. Kun ensiapuoppaan ensimmäinen prototyyppi oli valmis, se lähetettiin arvioitavaksi työpajaan osallistuneille henkilöille. Heiltä saatujen kommenttien ja parannusehdotusten pohjalta ensiapuopas saatettiin lopulliseen muotoonsa. Teoriatieto ensiapuoppaaseen kerättiin ajantasaisista ensiapuohjeista, hoitosuosituksista sekä näyttöön perustuvasta tiedosta.
Johtopäätöksenä todettiin, että luokanopettajaopiskelijoiden ensiapuoppaassa on tarpeellista olla tietoa ensiapuosaamisesta, tiedon kulusta sekä ensiaputilanteiden ennakoinnista. Kohderyhmän tarpeisiin vastattiin sisällyttämällä kyseiset asiat muun näyttöön perustuvan ajantasaisen tiedon kanssa samaan ensiapuoppaaseen.