Skilsmässans värld ur barnets perspektiv : en kvalitativ studie om barns upplevelser och utveckling i skilsmässoprocessen samt deltagande i stödgruppsverksamhet
Rosenlöf, Matilda (2022)
Rosenlöf, Matilda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202142455
Tiivistelmä
I detta examensarbete studeras företeelser och påverkande faktorer ur ett barns perspektiv före, under och efter en skilsmässa samt deltagande i ”Barnet vill prata” stödgrupp. Syftet var att se vilka skillnader det kan finnas hos barn i och med en skilsmässa samt på vilket sätt en stödgrupp kunde stödja barnet i dess utveckling. Som datainsamlingsmetod användes en kvalitativ metod i form av observationer och en enkät med öppna frågor till barnen och deras föräldrar.
Arbetet kommer ta upp faktorer som är viktiga och påverkar barnet när föräldrarna väljer att skilja sig. Arbetet lyfter fram faktorer som generellt påverkar barn i en skilsmässa. Dock är det inte lika för alla barn och detta bör finnas i åtanke när arbetet läses igenom. Intresse för barnets synvinkel av en skilsmässa går genom hela arbetet.
Genom observationerna och enkätfrågorna framkom hur viktigt det är att få stöd av andra barn i liknande situation. Barnen har öppnat upp sig om sina känslor och tankar kring deras föräldrars skilsmässa. Det framkom många faktorer som bidrar till ett gott stödnätverk i deltagande av gruppen. Alla familjer har individuella behov och tar sig genom en skilsmässa på olika sätt. Det som alltid är det samma är att barnets bästa skall vara i fokus för en tryggad framtid efter skilsmässan. In this thesis phenomena’s and influencing factors are studied from the child's perspective before, during and after a divorce and participation in the “The child wants to talk” support group. The purpose was to see whether children were affected following a divorce and in what way a support group could support the child in their development. As data collection method, a qualitative method was used in the form of observations and a questionnaire with open questions for the children and their parents.
This thesis is based on previous research concerning what is important for the child when the parents go through a divorce. Factors that generally affect children in the parents’ divorce are highlighted. However, it is not the same for all children and this should be kept in mind when reading this thesis. Interest in the child's point of view of a divorce runs throughout the work.
The result from the observations and replies to the questionnaires emphasized how important it is to receive support from other children in similar situations. The children have shown development when opening about their feelings and thoughts about their parents’ divorce. Many factors emerged that contribute to a good support network in the participation of the support group. Families have individual needs and go through a divorce in different ways. One thing remains the same that the child's best interests should be in focus for a secure future after the divorce.
Arbetet kommer ta upp faktorer som är viktiga och påverkar barnet när föräldrarna väljer att skilja sig. Arbetet lyfter fram faktorer som generellt påverkar barn i en skilsmässa. Dock är det inte lika för alla barn och detta bör finnas i åtanke när arbetet läses igenom. Intresse för barnets synvinkel av en skilsmässa går genom hela arbetet.
Genom observationerna och enkätfrågorna framkom hur viktigt det är att få stöd av andra barn i liknande situation. Barnen har öppnat upp sig om sina känslor och tankar kring deras föräldrars skilsmässa. Det framkom många faktorer som bidrar till ett gott stödnätverk i deltagande av gruppen. Alla familjer har individuella behov och tar sig genom en skilsmässa på olika sätt. Det som alltid är det samma är att barnets bästa skall vara i fokus för en tryggad framtid efter skilsmässan.
This thesis is based on previous research concerning what is important for the child when the parents go through a divorce. Factors that generally affect children in the parents’ divorce are highlighted. However, it is not the same for all children and this should be kept in mind when reading this thesis. Interest in the child's point of view of a divorce runs throughout the work.
The result from the observations and replies to the questionnaires emphasized how important it is to receive support from other children in similar situations. The children have shown development when opening about their feelings and thoughts about their parents’ divorce. Many factors emerged that contribute to a good support network in the participation of the support group. Families have individual needs and go through a divorce in different ways. One thing remains the same that the child's best interests should be in focus for a secure future after the divorce.