Kosketuspintoja työelämään: 4H nuoren innostajana työelämän kynnyksellä
Härö, Ilona (2022)
Härö, Ilona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202152508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202152508
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää nuoren elämänvaiheiden, muutosten ja haasteiden vaikutusta nuoren resilienssin kehittymiseen ja selvittää miten voidaan luovasti tukea nuorta ja nuoren resilienssin vahvistumista työelämänkynnyksellä järjestön nuorisotyössä. Taustalla innosti työn tilaajan ja opinnäytetyön tekijän vahva usko nuoriin tulevaisuuden tekijöinä ja toisaalta pieni huoli nuorten jaksamisesta alati muuttuvassa ja paineikkaassa maailmassa.
Tutkimusaineistona tässä tutkimuksessa oli Webropol-kyselytutkimuksella kerätty aineisto liittyen nuorten resilienssiin, eli vastoinkäymisistä palautumiskykyyn. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin peilaten sitä taustateoriaan nuorista, resilienssistä, muutoksesta ja osallisuudesta.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui kuva Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistyksen avaintoiminnoissa mukana olevien nuorten suhtautumisesta muutokseen, muutoksista selviytymiseen ja työhön. Tutkimuksen kautta selvisi, kuinka 4H voi tukea nuoren resilienssin kehittymistä työelämän kynnyksellä koko ajan muuttuvassa maailmassa. Näitä keinoja listattiin ohjaajan muistilistoiksi, joita yhdistyksen aikuisohjaajat voivat jatkossa hyödyntää laadukkaan ja johdonmukaisen 4H-nuorisotyön edistämiseksi. Lisäksi tutkimuksen tuloksena syntyi ehdotus yhdistyksen markkinointisuunnitelmaksi.
Uutena leikittelevänä ja luovana ratkaisuna tutkimustuloksissa tuotiin esiin luovan hulluttelun menetelmä, joka on aineeton luova mahdollisuus selviytyä haastavista tilanteista ja toteuttaa 4H-nuorisotyötä. Luova hulluus on meissä kaikissa oleva sisäinen menetelmä ja voima, joka antaa luvan kokeilla, rikkoa rajoja ja hullutella.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että näkyvyys on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää ihmisten mukaan saamiseksi. Toiminnan markkinoimisen ja ihmisten tavoittamisen eteen on tehtävä töitä monikanavaisesti kohderyhmät tuntien. Uteliaisuus saa ihmiset kokeilemaan asioita kerran ja tunne sekä merkitykset saavat ihmiset sitoutumaan asioihin.
Työn toimeksiantajana oli opinnäytetyön tekijän oma työyhteisö Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistys.
Avainsanat: Nuoret, resilienssi, järjestötoiminta, nuorisotoiminta
Sivut: 63 sivua ja liitteitä 6 sivua The aim of this thesis was to understand the impacts of different life stages on young people. This thesis aims to explore the manner in which these changes and challenges develop young people’s resilience. It is looking into how creative methods could support the early career of young people and how to further engage young people with youth work of the local 4H-association. The inspiration for the thesis comes from the strong faith in young people as the creators of the future. And on the other hand, there is a small concern for their ability to survive in the ever-changing world.
The research material included a survey on young people’s resilience. The data collection was carried out by using a Webropol –survey. The research material was studied in a relation to the background theory of youth, resilience, change, and participation.
The study builds a picture on young people’s attitudes towards change, how to cope with change and work life. The target group of the study was young people, who are involved in the key activities within the local 4H-association. The study provided alternatives on how 4H is able to support the young people to develop resilience at the beginning of their careers in the fast changing world.
These support methods created a new marketing plan and each 4H instructor is now provided with a checklist of the alternatives to ensure consistent youth work. Creative madness was introduced as a new creative method of meeting, engaging and working
together with young people.
To conclude, visibility is extremely important to get people involved. In order to reach people and to have successful marketing, the work must be carried out in a multiple different context (eg. social media, field work, events) focusing on the target groups. Curiosity makes people try things once and a sense of meaning makes people commit to
things.
The thesis was done in partnership with 4H-association of Hämeenlinna area, whose also an employer of the author.
Keywords Youth, Resilience, Association work, Youth activities
Pages 63 pages and appendices 6 pages
Tutkimusaineistona tässä tutkimuksessa oli Webropol-kyselytutkimuksella kerätty aineisto liittyen nuorten resilienssiin, eli vastoinkäymisistä palautumiskykyyn. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin peilaten sitä taustateoriaan nuorista, resilienssistä, muutoksesta ja osallisuudesta.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui kuva Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistyksen avaintoiminnoissa mukana olevien nuorten suhtautumisesta muutokseen, muutoksista selviytymiseen ja työhön. Tutkimuksen kautta selvisi, kuinka 4H voi tukea nuoren resilienssin kehittymistä työelämän kynnyksellä koko ajan muuttuvassa maailmassa. Näitä keinoja listattiin ohjaajan muistilistoiksi, joita yhdistyksen aikuisohjaajat voivat jatkossa hyödyntää laadukkaan ja johdonmukaisen 4H-nuorisotyön edistämiseksi. Lisäksi tutkimuksen tuloksena syntyi ehdotus yhdistyksen markkinointisuunnitelmaksi.
Uutena leikittelevänä ja luovana ratkaisuna tutkimustuloksissa tuotiin esiin luovan hulluttelun menetelmä, joka on aineeton luova mahdollisuus selviytyä haastavista tilanteista ja toteuttaa 4H-nuorisotyötä. Luova hulluus on meissä kaikissa oleva sisäinen menetelmä ja voima, joka antaa luvan kokeilla, rikkoa rajoja ja hullutella.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että näkyvyys on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää ihmisten mukaan saamiseksi. Toiminnan markkinoimisen ja ihmisten tavoittamisen eteen on tehtävä töitä monikanavaisesti kohderyhmät tuntien. Uteliaisuus saa ihmiset kokeilemaan asioita kerran ja tunne sekä merkitykset saavat ihmiset sitoutumaan asioihin.
Työn toimeksiantajana oli opinnäytetyön tekijän oma työyhteisö Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistys.
Avainsanat: Nuoret, resilienssi, järjestötoiminta, nuorisotoiminta
Sivut: 63 sivua ja liitteitä 6 sivua
The research material included a survey on young people’s resilience. The data collection was carried out by using a Webropol –survey. The research material was studied in a relation to the background theory of youth, resilience, change, and participation.
The study builds a picture on young people’s attitudes towards change, how to cope with change and work life. The target group of the study was young people, who are involved in the key activities within the local 4H-association. The study provided alternatives on how 4H is able to support the young people to develop resilience at the beginning of their careers in the fast changing world.
These support methods created a new marketing plan and each 4H instructor is now provided with a checklist of the alternatives to ensure consistent youth work. Creative madness was introduced as a new creative method of meeting, engaging and working
together with young people.
To conclude, visibility is extremely important to get people involved. In order to reach people and to have successful marketing, the work must be carried out in a multiple different context (eg. social media, field work, events) focusing on the target groups. Curiosity makes people try things once and a sense of meaning makes people commit to
things.
The thesis was done in partnership with 4H-association of Hämeenlinna area, whose also an employer of the author.
Keywords Youth, Resilience, Association work, Youth activities
Pages 63 pages and appendices 6 pages