Artistin sosiaalisen median kanavat
Aurora, Korjus (2022)
Aurora, Korjus
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162526
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on artistin sosiaalisen median kanavat. Toimeksiantaja on loppuvuonna 2020 startup-pohjalta perustettu musiikkiyhtiö EM Music & Entertainment Oy. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle ja musiikkialan toimijoille konkreettista tietoa kuluttajien toiminnasta sosiaalisen median palveluissa. Tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, missä sosiaalisen median palveluissa kuluttajat seuraavat artisteja ja millaista sisältöä artistin toivotaan julkaisevan sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on kaksi pääaihealuetta. Ensimmäinen pääluku käsittelee sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia ja brändäystä. Toisessa pääluvussa syvennytään musiikkialan tulevaisuuteen, artistien ihannointiin sekä sosiaaliseen mediaan musiikkialalla. Teoreettisen viitekehyksen runkona käytetään kotimaisia sekä kansainvälisiä lähteitä. Lähteet muodostuvat alan ammattikirjallisuudesta sekä alan verkkolähteistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin Webropol 3.0 -ohjelman avulla luodun internet-kyselyn kautta. Kysely toteutettiin joulukuussa 2021 ja kyselyyn saatiin 236 vastausta. Kerättyä tutkimusaineistoa analysoitiin Webropol 3.0 -ohjelman raporttien avulla sekä SPSS Statistics -tilasto-ohjelmaa hyödyntäen.
Kyselytutkimuksesta saatiin ajankohtaista tietoa kuluttajien käytöksestä artistin sosiaalisen median kanavissa. Tutkimuksessa selvisi, että musiikin kuluttajat seurasivat artisteja eniten Instagramissa ja Spotifyssa. Vastaajat ilmaisivat haluavansa nähdä artisteilta sosiaalisen median päivityksiä viikoittain. Vastaajien mielestä artistien tulisi tuottaa musiikkiin ja arkielämään liittyvää sisältöä sosiaalisen median kanavissa. Tuloksista kävi ilmi eri ikäluokkien erot sosiaalisen median palveluiden käytössä. Ikäluokkien välille syntyi eroja, kun tutkittiin, missä kanavissa kuluttajat seuraavat artisteja ja millaista sisältöä artisteilta haluttiin nähdä. Tulosten avulla toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla artistien markkinointia voidaan viedä musiikin kuluttajien toivomaan suuntaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on kaksi pääaihealuetta. Ensimmäinen pääluku käsittelee sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia ja brändäystä. Toisessa pääluvussa syvennytään musiikkialan tulevaisuuteen, artistien ihannointiin sekä sosiaaliseen mediaan musiikkialalla. Teoreettisen viitekehyksen runkona käytetään kotimaisia sekä kansainvälisiä lähteitä. Lähteet muodostuvat alan ammattikirjallisuudesta sekä alan verkkolähteistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin Webropol 3.0 -ohjelman avulla luodun internet-kyselyn kautta. Kysely toteutettiin joulukuussa 2021 ja kyselyyn saatiin 236 vastausta. Kerättyä tutkimusaineistoa analysoitiin Webropol 3.0 -ohjelman raporttien avulla sekä SPSS Statistics -tilasto-ohjelmaa hyödyntäen.
Kyselytutkimuksesta saatiin ajankohtaista tietoa kuluttajien käytöksestä artistin sosiaalisen median kanavissa. Tutkimuksessa selvisi, että musiikin kuluttajat seurasivat artisteja eniten Instagramissa ja Spotifyssa. Vastaajat ilmaisivat haluavansa nähdä artisteilta sosiaalisen median päivityksiä viikoittain. Vastaajien mielestä artistien tulisi tuottaa musiikkiin ja arkielämään liittyvää sisältöä sosiaalisen median kanavissa. Tuloksista kävi ilmi eri ikäluokkien erot sosiaalisen median palveluiden käytössä. Ikäluokkien välille syntyi eroja, kun tutkittiin, missä kanavissa kuluttajat seuraavat artisteja ja millaista sisältöä artisteilta haluttiin nähdä. Tulosten avulla toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla artistien markkinointia voidaan viedä musiikin kuluttajien toivomaan suuntaan.
