Nuorten aikuisten kokemuksia osakesijoittamisesta
Hult, Carolina (2022)
Hult, Carolina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162553
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön lähti tekijän omasta innostuksesta sijoittamiseen, sekä kiinnostuksesta selvittää miten muut saman ikäiset nuoret aikuiset kokevat asian. Opinnäytetyö käsittelee nuorten kokemuksia omatoimisesta osakesijoittamisesta. Opinnäytetyön tekijä halusi selvittää mitä tunteita sana osakesijoittaminen herättää, riittääkö nuorten rahat sijoittamiseen ja olisiko nuoret olleet kiinnostuneita opiskelemaan sijoittamisesta jo esimerkiksi ammattikoulussa tai lukiossa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake luotiin webropol portaalissa, josta se oli helppo jakaa kyselyn kohderyhmälle tekijän sosiaalisen median alustoihin. Lisäksi osalle kyselyn vastaajille lähetettiin sähköpostilla linkki kyselyyn. Kysely tavoitti yhteensä 432 henkilöä, josta kyselyyn vastasi 77 henkilöä, eli vastausprosentiksi jäi 17,8 %.
Tämän tutkimuksen myötä selvisi, että valtaosa nuorista olisivat kiinnostuneita sijoittamisesta, mutta kokevat sen vaikeaksi, sillä verkosta löytyvä materiaali on usein täynnä vaikeita käsitteitä. Tutkimuksen myötä selvisi myös, että nuoret olisivat olleet kiinnostuneita opiskelemaan sijoittamisesta jo peruskoulussa esimerkiksi ammattikoulussa tai lukiossa. Nämä tulokset esitettiin Sipoon molemmille lukioille ja ammattikoululle.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake luotiin webropol portaalissa, josta se oli helppo jakaa kyselyn kohderyhmälle tekijän sosiaalisen median alustoihin. Lisäksi osalle kyselyn vastaajille lähetettiin sähköpostilla linkki kyselyyn. Kysely tavoitti yhteensä 432 henkilöä, josta kyselyyn vastasi 77 henkilöä, eli vastausprosentiksi jäi 17,8 %.
Tämän tutkimuksen myötä selvisi, että valtaosa nuorista olisivat kiinnostuneita sijoittamisesta, mutta kokevat sen vaikeaksi, sillä verkosta löytyvä materiaali on usein täynnä vaikeita käsitteitä. Tutkimuksen myötä selvisi myös, että nuoret olisivat olleet kiinnostuneita opiskelemaan sijoittamisesta jo peruskoulussa esimerkiksi ammattikoulussa tai lukiossa. Nämä tulokset esitettiin Sipoon molemmille lukioille ja ammattikoululle.
