Mainosten hyödyntäminen mobiilipeleissä
Känsäkangas, Jonas (2022)
Känsäkangas, Jonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mainoksia mobiilipeleissä. Pelien kehittäjät etsivät erilaisia tapoja lisätä tehokasta mainontaa mobiilipeleihin. Samanaikaisesti kuluttajat etsivät mobiilipelejä, jotka tarjoavat täyden käyttökokemuksen. Monet ilmaisversiot mobiilipeleistä on rahoitettu erilaisilla mainostusmenetelmillä. Näitä mainostustapoja on monenlaisia ja niitä tulee käyttää harkiten, jotta ne eivät haittaa pelikokemusta.
Teoriaosuudessa käytiin läpi eri mainostustapojen hyviä ja huonoja puolia sekä perehdyttiin kuluttajien mielipiteisiin mainonnasta. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat mainonnasta saatavaan tuloon.
Käytännön osuudessa perehdyttiin mainosten käyttöönottoon mobiilipeliin. Valmiiseen mobiilipeliin luotiin bannerimainos ja välimainos käyttäen Unity-pelimoottoria sekä Unityn Technologiesin tarjoamaa Unity Ads-mainosalustaa.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että mainokset ovat tehokas tapa tuottaa tuloja mobiilipeleissä. Se on oiva tapa tuoda muiden tuottotapojen rinnalle, kuten sovellusostokset. Palkitsevat mainokset vaikuttaisivat olevan suosituin mainostusmuoto. Yleisesti ottaen mainokset nähdään negatiivisena ja ärsyttävänä asiana kuluttajan näkökulmasta. Pelin kehittäjien tulee siis käyttää mainoksia harkiten. Liian monet mainokset ärsyttävät ja ajavat kuluttajat pois pelin ääreltä, kun taas hyvin sijoitetut mainokset eivät haittaa pelikokemusta ja tuovat samalla tuloja yritykselle. Mainosten lisääminen peliin on tehty yksinkertaiseksi. Unity Technologies tarjoaa mahdollisuuden lisätä mainokset peliin vähäisellä koodauksella. Koska jokainen peli on erilainen, ei voida yksiselitteisesti sanoa mikä mainostustapa sopii kaikkiin peleihin. Kehittäjän vastuulle jääkin pitkälti löytää kehittämäänsä peliin sopivat mainostustavat.
Teoriaosuudessa käytiin läpi eri mainostustapojen hyviä ja huonoja puolia sekä perehdyttiin kuluttajien mielipiteisiin mainonnasta. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat mainonnasta saatavaan tuloon.
Käytännön osuudessa perehdyttiin mainosten käyttöönottoon mobiilipeliin. Valmiiseen mobiilipeliin luotiin bannerimainos ja välimainos käyttäen Unity-pelimoottoria sekä Unityn Technologiesin tarjoamaa Unity Ads-mainosalustaa.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että mainokset ovat tehokas tapa tuottaa tuloja mobiilipeleissä. Se on oiva tapa tuoda muiden tuottotapojen rinnalle, kuten sovellusostokset. Palkitsevat mainokset vaikuttaisivat olevan suosituin mainostusmuoto. Yleisesti ottaen mainokset nähdään negatiivisena ja ärsyttävänä asiana kuluttajan näkökulmasta. Pelin kehittäjien tulee siis käyttää mainoksia harkiten. Liian monet mainokset ärsyttävät ja ajavat kuluttajat pois pelin ääreltä, kun taas hyvin sijoitetut mainokset eivät haittaa pelikokemusta ja tuovat samalla tuloja yritykselle. Mainosten lisääminen peliin on tehty yksinkertaiseksi. Unity Technologies tarjoaa mahdollisuuden lisätä mainokset peliin vähäisellä koodauksella. Koska jokainen peli on erilainen, ei voida yksiselitteisesti sanoa mikä mainostustapa sopii kaikkiin peleihin. Kehittäjän vastuulle jääkin pitkälti löytää kehittämäänsä peliin sopivat mainostustavat.