Ett verktyg/manual för Billnäs ryttare rf. för att skaffa sponsorer
Winter, Susanne (2014)
Winter, Susanne
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402042010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402042010
Tiivistelmä
Sponsring är ett ord som i vardagen kan uppfattas mycket olika. Många vet inte vad ordet egentligen innebär. I det här arbetet har jag valt att ta reda på vad sponsring är och vad det innebär för företag och vad de som söker sponsorer bör ta i beaktande.
Ridsporten i Finland är en relativt populär sport inom flickor vid åldern 10-18 år samt vuxna kvinnor i åldern 19-65år. Ridsporten är enligt undersökningar bland de tio i top som är intressantast att följa med på plats. Trots detta lyser sponsorerna med sin frånvaro.
Sponsring i sin nuvarande form har inte funnits länge och många företag kanske kommer ihåg sponsringen från 80-talet, då man endast mätte sponsringen i form av synlighet. Idrott är ett mycket populärt objekt att sponsra jämfört med kultur, musik och humanitärsponsring.
Vid val av sponsringsobjekt vill företagen hitta en bra koppling till sponsringsobjektet genom exempelvis värderingar, målgrupp eller det geografiska läget. Efter att man hittat ett lämpligt objekt bör företaget och sponsringsobjektet tillsammans fundera över vilka motprestationer skulle kunna vara lämpliga, och efter en tid studera ifall man uppnått den effekt man velat gällande exponering, association och skapade relationer.
Ridsporten är en dyr sport som behöver pengar för att utbilda och ta hand om sina medlemmar. I detta arbete har jag tagit upp fakta som kan hjälpa sponsorsökande att förstå företagets synvinkel, och därmed använda informationen vid planering att ingå ett sponsoravtal. Denna bakgrundsinformation har använts för att Billnäs Ryttare rf skall kunna söka sponsorer, med hjälp av den information som uppkommit i teoridelen. Jag har valt att göra en säljande broschyr som skall underlätta sponsorsökningen för medlemmarna genom att det finns en färdig modell de kan använda sig av.
Ridsporten i Finland är en relativt populär sport inom flickor vid åldern 10-18 år samt vuxna kvinnor i åldern 19-65år. Ridsporten är enligt undersökningar bland de tio i top som är intressantast att följa med på plats. Trots detta lyser sponsorerna med sin frånvaro.
Sponsring i sin nuvarande form har inte funnits länge och många företag kanske kommer ihåg sponsringen från 80-talet, då man endast mätte sponsringen i form av synlighet. Idrott är ett mycket populärt objekt att sponsra jämfört med kultur, musik och humanitärsponsring.
Vid val av sponsringsobjekt vill företagen hitta en bra koppling till sponsringsobjektet genom exempelvis värderingar, målgrupp eller det geografiska läget. Efter att man hittat ett lämpligt objekt bör företaget och sponsringsobjektet tillsammans fundera över vilka motprestationer skulle kunna vara lämpliga, och efter en tid studera ifall man uppnått den effekt man velat gällande exponering, association och skapade relationer.
Ridsporten är en dyr sport som behöver pengar för att utbilda och ta hand om sina medlemmar. I detta arbete har jag tagit upp fakta som kan hjälpa sponsorsökande att förstå företagets synvinkel, och därmed använda informationen vid planering att ingå ett sponsoravtal. Denna bakgrundsinformation har använts för att Billnäs Ryttare rf skall kunna söka sponsorer, med hjälp av den information som uppkommit i teoridelen. Jag har valt att göra en säljande broschyr som skall underlätta sponsorsökningen för medlemmarna genom att det finns en färdig modell de kan använda sig av.