Musikstudier vid folkhögskola - samtidsanalys och framtidsvisioner
Holmberg, Kristoffer (2022)
Holmberg, Kristoffer
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172592
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tehdä selvitys kansanopiston musiikkikasvatuksen tilanteesta Suomessa ja selvittää mikä sen rooli koulutusmuotona voisi olla tulevaisuudessa. Työn tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Miten kansanopiston roolin näkevät kansanopiston musiikkikoulutuksesta vastaavat? Miten kansanopiston musiikkikoulutuksesta vastaavat näkevät koulutuksen tulevaisuuden näkökulmasta?
Tutkimus perustuu pieneen kirjallisuuskatsaukseen kansanopiston alkuperästä, roolista ja kehityksestä yhteiskunnassa sekä sen tulevaisuuden tehtävästä. Viittaan lähinnä kirjallisuuteen, joka koskee koko ilmaista koulutusta. Empiirinen osani perustuu kyselyyn, joka on lähetetty Suomen kansanopistojen musiikkikasvatuksen vastuuhenkilöille.
Työn johtopäätös on, että kansanopiston musiikkikoulutuksen tulevaisuus näyttää varsin valoisalta. Laajennettu oppivelvollisuus, joka tarjoaa ilmaisen opiskelun, ruokailun ja majoituksen, tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Koulutuksissa on mahdollisuus erikoistua enemmän ja tarjota erikoiskoulutusta erilaisiin musiikkiin liittyviin aiheisiin. Monet vastaajistani näkivät myös uusia avauksia koulumuotoon ja pitivät toivottavana, että kansanopisto tekee enemmän yhteistyötä esimerkiksi muun vapaan sivistyksen, kuten kansalaisopiston ja taiteen perusopetuksen kanssa. Lisäksi on todennäköistä, että kansanopiston perusajatuksella, jossa yksilön hyvinvointi ja kehitys ovat huomion kohteena, on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi tehtävä.
Tutkimus perustuu pieneen kirjallisuuskatsaukseen kansanopiston alkuperästä, roolista ja kehityksestä yhteiskunnassa sekä sen tulevaisuuden tehtävästä. Viittaan lähinnä kirjallisuuteen, joka koskee koko ilmaista koulutusta. Empiirinen osani perustuu kyselyyn, joka on lähetetty Suomen kansanopistojen musiikkikasvatuksen vastuuhenkilöille.
Työn johtopäätös on, että kansanopiston musiikkikoulutuksen tulevaisuus näyttää varsin valoisalta. Laajennettu oppivelvollisuus, joka tarjoaa ilmaisen opiskelun, ruokailun ja majoituksen, tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Koulutuksissa on mahdollisuus erikoistua enemmän ja tarjota erikoiskoulutusta erilaisiin musiikkiin liittyviin aiheisiin. Monet vastaajistani näkivät myös uusia avauksia koulumuotoon ja pitivät toivottavana, että kansanopisto tekee enemmän yhteistyötä esimerkiksi muun vapaan sivistyksen, kuten kansalaisopiston ja taiteen perusopetuksen kanssa. Lisäksi on todennäköistä, että kansanopiston perusajatuksella, jossa yksilön hyvinvointi ja kehitys ovat huomion kohteena, on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi tehtävä.