Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tiedolla johtaminen terveydenhuollon esimiestyössä

Riisiö, Julia (2022)

 
Avaa tiedosto
Riisiö_Julia.pdf (668.3Kt)
Lataukset: 


Riisiö, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212733
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla tiedolla johtamisen menetelmää ja toimintamalleja terveydenhuollon esimiestyössä sekä kuvata esimiehen roolia ja keskeisiä tekijöitä tiedolla johtamisen käyttöönoton ja toiminnan tueksi. Tavoitteena on tuottaa mahdollisimman kokonaisvaltainen ja käytännönläheinen kuvaus tiedolla johtamisen kentästä terveydenhuollon esimiestyön näkökulmasta sekä kehittää esimiesten tiedolla johtamisen osaamista. Tutkimuskysymyksinä tässä opinnäytetyössä olivat: mitä tiedolla johtaminen on esimiestyön näkökulmasta ja mitkä tekijät vaikuttavat tiedolla johtamisen käyttöönottoon ja onnistuneeseen toteutukseen.

Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin syksyn 2021 aikana kolmesta eri elektronisesta tietokannasta (Medic, CINAHL ja PubMed). Aineiston valintaperusteena toimivat ennalta määritellyt hyväksymis- ja poissulkukriteerit. Aineistosta (n = 539) valikoitui lopulliseen tarkasteluun kymmenen tutkimusta ja artikkelia. Aineisto analysoitiin kuvailevan luokittelun menetelmällä.

Tutkimustulosten mukaan tiedolla johtamisen käsite on moniselitteinen ja vielä melko vähän terveydenhuollon kontekstissa kuvailtu. Tiedolla johtamisen merkitys terveydenhuollossa kuvattiin tärkeäksi terveydenhuollon päätöksenteossa sekä toiminnan ja palveluiden laadun parantamisessa. Tiedolla johtaminen vaatii esimieheltä vahvaa osaamista ja oman toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Esimies toimii tiedon kääntäjänä ja varmistaa oikea-aikaisen ja parhaan tiedon jakamisen käytäntöön. Tiedolla johtaminen vaatii onnistuakseen sen huomioimisen organisaation strategian suunnittelussa sekä organisaation rakenteiden ja -kulttuurin muovaamisessa.

Johtopäätöksenä voi todeta, että tiedolla johtamisen käyttöönotto ja onnistunut toteutuminen vaatii koko organisaation panoksen. Esimiehen tuki ja henkilöstön motivointi kohti yhteistä tiedolla johtamisen toimintamallien toteuttamista johtaa parhaaseen lopputulokseen. Organisaatiossa tulee huomioida yksilöihin sitoutunut hiljainen tieto ja estää tiedon häviäminen.

Asiasanat: terveydenhuolto, terveydenhuollon johtaminen, tiedolla johtaminen
 
The objective of this thesis was to describe the methods and process models of knowledge management from a health care manager’s point of view with the help of a systematized literature review and to describe the role and key factors of a healthcare manager in supporting the introduction and operation of knowledge management. The aim is to produce as a comprehensive and practical description as possible of the field of knowledge management from the perspective of a health care manager and to develop his or her knowledge management skills in practice. The research questions in this thesis were: what knowledge management is from the perspective of managerial work, and which factors influence the introduction and successful implementation of knowledge management.

The data collection for the literature review was conducted during autumn 2021. The data was collected from three different electronic databases (Medic, CINAHL and PubMed). The material was selected based on pre-defined acceptance and exclusion criteria. Ten studies and articles were selected from the data collected for final review. The final selected data was analyzed by the method of descriptive classification.

The research results show that the concept of knowledge management is ambiguous and still relatively little described in the context of health care. Knowledge management was seen as an important part of health care decision-making process and in improving the quality of operations and services. Knowledge management requires strong competence from the health care managers and continuous development of one's own operations. The Manager’s role is to act as an information translator and to ensure the best sharing of timely information in practice. To succeed, knowledge management needs to be taken into consideration while planning the organization’s strategy and when shaping the organization’s structures and culture.

In conclusion, the successful implementation of knowledge management requires input from the entire organization level. The support from the managers and the motivation of the personnel towards the implementation of knowledge management process models leads to the best result. The organization should consider the tacit knowledge embedded in individuals and prevent information loss.


Keywords: health care, health care management, knowledge management
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste