Seinäjoen jalkapallokerhon markkinointiviestintätutkimus
Rahko, Arttu (2022)
Rahko, Arttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202242842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202242842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen jalkapallokerhon (SJK) markkinointiviestinnän nykytilaa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä urheiluseuran markkinointiviestintään. Toisena tavoitteena oli toteuttaa SJK:n markkinointiviestintään liittyvä tutkimus. Opinnäytetyössä perehdytään urheiluseuran markkinointiviestintään. Työssä käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelua ja keinoja. Työssä perehdytään myös sekä SJK:n, että Real Madridin markkinointiviestintään. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomaketta jaettiin Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Vastaajamäärä oli 264. Kyselyn kautta pystyttiin muun muassa selvittämään, haluavatko nuoremmat ikäluokat käyttää yhä vähenevissä määrin painettua mediaa. Tutkimuksessa selvitettiin mahdollisten uusien some-kanavien tarpeellisuutta ja eri sisältötyyppien suosiota. Lisäksi tutkittiin myös eri julkaisutyylien suosiota. Tutkimustulosten mukaan painetun median suosio on laskussa, kun verrataan vanhempia ja nuorempia sukupolvia ja heidän mediakäyttäytymistään. TikTok-tiliä kaivattaisiin SJK:lle, ja Instagram ja Facebook ovat sukupolvista riippumatta ehdottomat suosikkikanavat SJK:ta etsittäessä. Kuva- ja videomateriaali saivat selkeän kannatuksen nuoremmilta ikäluokilta, kun taas vanhemmat ikäluokat luottavat kirjoitettuun materiaaliin. Kehittämistoimenpiteiden joukkoon kasattiin muutama täsmäkeino, joilla SJK pystyy kehittämään markkinointiviestintää juuri alkaneelle vuosikymmenelle ja siitä eteenpäin. Täsmäkeinoiksi valittiin neljä eri tutkimustuloksista tehtyä havaintoa. Niitä olivat videoiden lisääminen ja monipuolistaminen, niiden lisäämisalustaksi painottuva TikTok -käyttäjän luominen, muistelupostausten aloittaminen sosiaalisen median kanavilla sekä postausten julkaiseminen myös englanniksi kansainvälistymisen edistämiseksi.