Tunnon uudelleenkoulutus aivoverenkiertohäiriön jälkeen- sateenvarjokatsaus
Nordberg, Päivi-Annikki (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nordberg, Päivi-Annikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202222757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202222757
Tiivistelmä
Tunnon heikkenemisen kokee joka toinen aivoverenkiertohäiriön saaneista henkilöistä ja se vaikuttaa sekä kykyyn toimia itsenäisesti ja yleiseen elämisen laatuun. Tunto on keino, jolla käsittelemme ja olemme vuorovaikutuksessa maailma ja ympäristömme. Toistuva aktiivinen ja passiivinen tunnon uudelleenkoulutuksen on osoitettu parantavan moottorisen aivokuoren plastisuutta. Kuitenkin kuntoutus, joka keskittyy somatosensoriseen toimintaan, saa edelleen liian vähän huomiota.
Tämän kuvailevan katsausten katsauksen tavoitteena oli tuottaa tietoa jo olemassa olevien kirjallisuuskatsausten avulla, mitä tiedetään toiminnan näkökulmasta tunnon uudelleenkouluttamisesta aivoverenkiertohäiriön jälkeen. Millaisia menetelmiä niissä oli käytetty ja miten niiden hyödyt tulevat esille tunnon uudeleenkoulutukseen
aivoverenkiertohäiriön jälkeen. Tiedonhaussa käytettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun
Janetin tietokannoista CINAHL:a Plus with full text (EBSCO), Cochrane Libarya, Google Scholaria, BubMedia ja Medlinea.
Opinnäytetyöhön valikoitui neljä englanninkielistä systemaattista katsausta. Hakusanat opinnäytetyöhön muodostuivat katsauksista ja haun yhdistelyyn käytettiin Boolen operaattoreita (JA/AND).Tämän opinnäytetyön kautta voidaan todeta, että tunnon uudelleenkouluttamisessa käytetään monipuolisesti eri menetelmiä, jotka aktivoivat ja stimuloivat monipuolisesti tuntoaistikanavia ja palauttavat tuntoaistia. Sen sijaan toimintaterapian kannalta toiminnan osa-alueita, kuten opiskelu, työ, itsestä huolehtiminen, vapaa-aika tai lepo aivoverenkiertohäiriöisellä kuten, ei hyötyjä tutkimuksissa oltu tarkasteltu lainkaan. Siksi tästä näkökulmasta aihetta tulisikin jatkossa selvittää lisää.
Avainsanat (asiasanat)
systemaattinen kirjallisuuskatsaus, aivoverenkiertohäiriö, halvaus, tunnon uudelleenkoulutus, somatosensorinen uudelleenkoulutus
Tämän kuvailevan katsausten katsauksen tavoitteena oli tuottaa tietoa jo olemassa olevien kirjallisuuskatsausten avulla, mitä tiedetään toiminnan näkökulmasta tunnon uudelleenkouluttamisesta aivoverenkiertohäiriön jälkeen. Millaisia menetelmiä niissä oli käytetty ja miten niiden hyödyt tulevat esille tunnon uudeleenkoulutukseen
aivoverenkiertohäiriön jälkeen. Tiedonhaussa käytettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun
Janetin tietokannoista CINAHL:a Plus with full text (EBSCO), Cochrane Libarya, Google Scholaria, BubMedia ja Medlinea.
Opinnäytetyöhön valikoitui neljä englanninkielistä systemaattista katsausta. Hakusanat opinnäytetyöhön muodostuivat katsauksista ja haun yhdistelyyn käytettiin Boolen operaattoreita (JA/AND).Tämän opinnäytetyön kautta voidaan todeta, että tunnon uudelleenkouluttamisessa käytetään monipuolisesti eri menetelmiä, jotka aktivoivat ja stimuloivat monipuolisesti tuntoaistikanavia ja palauttavat tuntoaistia. Sen sijaan toimintaterapian kannalta toiminnan osa-alueita, kuten opiskelu, työ, itsestä huolehtiminen, vapaa-aika tai lepo aivoverenkiertohäiriöisellä kuten, ei hyötyjä tutkimuksissa oltu tarkasteltu lainkaan. Siksi tästä näkökulmasta aihetta tulisikin jatkossa selvittää lisää.
Avainsanat (asiasanat)
systemaattinen kirjallisuuskatsaus, aivoverenkiertohäiriö, halvaus, tunnon uudelleenkoulutus, somatosensorinen uudelleenkoulutus