Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Usability research on three video-based telemedicine software used in healthcare
Hantunen, Timo (2022)
Hantunen, Timo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kolmen eri terveydenhuollossa videotapaamiseen käytettävien ohjelmistojen käytettävyyttä ja kuormittavuutta. Tarkoituksena oli myös kerätä tietoa ohjelmistojen käytöstä ja selvittää, mikä tekee videotapaamisien käytettävien ohjelmistojen käytettävyydestä hyviä tai huonoja. Opinnäytetyö tehtiin osana DigiSote- ja OSSI-hankkeita, joita rahoitti Etelä-Savon Ely-keskus Euroopan sosiaalirahastosta ja Sosiaali- ja terveysministeriö.
Opinnäytetyön menetelmänä oli järjestää keksitty lääkärin etävastaanotto, jossa kommunikaatio tapahtuu videon kautta. Vastaanoton aiheena oli korkean verenpaineen kontrollikäynti ja koehenkilö toimii potilaana. Jokainen koehenkikö suorittaa saman etäkäynnin kolmella eri vdeo-ohjelmistolla ja jokaisen ohjelmiston käytön jälkeen täyttää kyselyn, joka koostui Telehealth Usability Questionnairesta (TUQ) ja NASA Task Load Index’istä (NASA-TLX). Kun koehenkilö oli suorittanut etäkäynnin kaikilla kolmella ohjelmistolla, koehenkilöltä pyydettiin laadulliset kommentit ohjelmistojen käytöstä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 21 koehenkilöä ja koehenkilöinä olivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) opettajat ja opiskelijat.
Käytettävyys arvioitiin hyväksi tutkimuksessa. TUQ-osiossa ohjelmistot saivat arvosanat 4.35 ± 0.80, 3.39 ± 1.16 and 4.13 ± 0.84. Muokatussa TUQ-kyselyssä käytettiin Likert-asteikkoa 1–5, jossa 5 oli positiivisin vaihtoehto. Ohjelmistojen käyttö huomattiin tutkimuksessa kuormittavuudeltaan alhaiseksi. NASA-TLX-osiossa ohjelmistot saivat arvosanat 1.30 ± 0.54, 2.24 ± 1.10 and 1.62 ± 0.84 asteikolla 1–5, jossa 1 oli vaihtoehdoista kaikkein vähiten kuormittavin. Kuitenkin ohjelmistojen välillä huomattiin eroja. Huomattavin ero oli TUQ-osiossa Käytön helppoudessa ja opittavuudessa. Tämä ero saattoi johtua ohjelmistojen erilaisista sisäänkirjautumisista. Esimerkiksi ohjelmisto 2:n sisäänkirjautumisvaihe sai huonoja laadullisia kommentteja sekä kyseinen ohjelmisto sai myös huonoimmat arvosanat käytön helppous- ja opittavuuskysymyksissä. Pienin eri ohjelmistojen välillä huomattiin vuorovaikutuksen laatukysymyksissä. Tämä johtui mahdollisesti siitä, että kommunikaatio keksityssä etävastaanotossa oli suunniteltu etukäteen.
Opinnäytetyön tulokset sisältävät jonkin verran rajoituksia. Koehenkilöillä oli korkeakoulutaustaa, joten tuloksia ei voi verrata koko väestön osalta. Tulokset kertovat myös ainoastaan käytettävyyden ja kuormittavuuden, kun käyttäjä käyttää kyseisiä ohjelmistojen ensimmäisen kerran. The purpose of the thesis was to study the state of usability and workload of video-based telemedicine software when subjects use three different software utilized in healthcare and gather information about what makes usability good or worse in telemedicine software. The thesis was a part of DigiSote and OSSI projects funded by the ELY Center of South Savonia from the European Social Fund and the Ministry of Social Affairs and Health.
The method of the thesis was to act a made-up video-based telemedicine visit for control visit for high blood pressure where the subject would perform as a patient. Every participant conducted the same telemedicine visit with three different video-based telemedicine software and after using each software the questionnaires were answered. The questionnaires were Telehealth Usability Questionnaire (TUQ) and NASA Task Load Index Test (NASA-TLX). Also, in the end of the test qualitative comments were gathered from the participants. There were 21 participants taking part in the study, and they all were teachers or students at South-Eastern Finland University of Applied Sciences (XAMK)
The state of usability was found good. The tested software received average results 4.35 ± 0.80, 3.39 ± 1.16 and 4.13 ± 0.84 from TUQ. The modified Telehealth Usability questionnaire used in the thesis evaluated the usability with Likert-scale from 1 to 5, 5 being the most positive option. Also, the workload while performing different tasks in made-up telemedicine visit was low. In NASA-TLX questionnaire the average results were 1.30 ± 0.54, 2.24 ± 1.10 and 1.62 ± 0.84 with scale from 1 to 5, 1 being the least workload. Still, there were some differences in the usability of the software. The most significant differences were in the Ease of use and learnability section of TUQ. The cause of this may be in login-phases of software. For example, software 2’s login-phase received bad qualitative comments and software 2 received the lowest average score in Ease of use and learnability section. The lowest difference was in the Interaction quality-section, but this was mainly because the communication with the doctor was made-up.
The results of the thesis contain some limitations; all users had higher education background and therefore the results cannot be generalized to make assumptions on whole population-level concerning the usability of video-based telemedicine software. The results also indicate the state of usability during the first-time when using the software tested in this study.
Opinnäytetyön menetelmänä oli järjestää keksitty lääkärin etävastaanotto, jossa kommunikaatio tapahtuu videon kautta. Vastaanoton aiheena oli korkean verenpaineen kontrollikäynti ja koehenkilö toimii potilaana. Jokainen koehenkikö suorittaa saman etäkäynnin kolmella eri vdeo-ohjelmistolla ja jokaisen ohjelmiston käytön jälkeen täyttää kyselyn, joka koostui Telehealth Usability Questionnairesta (TUQ) ja NASA Task Load Index’istä (NASA-TLX). Kun koehenkilö oli suorittanut etäkäynnin kaikilla kolmella ohjelmistolla, koehenkilöltä pyydettiin laadulliset kommentit ohjelmistojen käytöstä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 21 koehenkilöä ja koehenkilöinä olivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) opettajat ja opiskelijat.
Käytettävyys arvioitiin hyväksi tutkimuksessa. TUQ-osiossa ohjelmistot saivat arvosanat 4.35 ± 0.80, 3.39 ± 1.16 and 4.13 ± 0.84. Muokatussa TUQ-kyselyssä käytettiin Likert-asteikkoa 1–5, jossa 5 oli positiivisin vaihtoehto. Ohjelmistojen käyttö huomattiin tutkimuksessa kuormittavuudeltaan alhaiseksi. NASA-TLX-osiossa ohjelmistot saivat arvosanat 1.30 ± 0.54, 2.24 ± 1.10 and 1.62 ± 0.84 asteikolla 1–5, jossa 1 oli vaihtoehdoista kaikkein vähiten kuormittavin. Kuitenkin ohjelmistojen välillä huomattiin eroja. Huomattavin ero oli TUQ-osiossa Käytön helppoudessa ja opittavuudessa. Tämä ero saattoi johtua ohjelmistojen erilaisista sisäänkirjautumisista. Esimerkiksi ohjelmisto 2:n sisäänkirjautumisvaihe sai huonoja laadullisia kommentteja sekä kyseinen ohjelmisto sai myös huonoimmat arvosanat käytön helppous- ja opittavuuskysymyksissä. Pienin eri ohjelmistojen välillä huomattiin vuorovaikutuksen laatukysymyksissä. Tämä johtui mahdollisesti siitä, että kommunikaatio keksityssä etävastaanotossa oli suunniteltu etukäteen.
Opinnäytetyön tulokset sisältävät jonkin verran rajoituksia. Koehenkilöillä oli korkeakoulutaustaa, joten tuloksia ei voi verrata koko väestön osalta. Tulokset kertovat myös ainoastaan käytettävyyden ja kuormittavuuden, kun käyttäjä käyttää kyseisiä ohjelmistojen ensimmäisen kerran.
The method of the thesis was to act a made-up video-based telemedicine visit for control visit for high blood pressure where the subject would perform as a patient. Every participant conducted the same telemedicine visit with three different video-based telemedicine software and after using each software the questionnaires were answered. The questionnaires were Telehealth Usability Questionnaire (TUQ) and NASA Task Load Index Test (NASA-TLX). Also, in the end of the test qualitative comments were gathered from the participants. There were 21 participants taking part in the study, and they all were teachers or students at South-Eastern Finland University of Applied Sciences (XAMK)
The state of usability was found good. The tested software received average results 4.35 ± 0.80, 3.39 ± 1.16 and 4.13 ± 0.84 from TUQ. The modified Telehealth Usability questionnaire used in the thesis evaluated the usability with Likert-scale from 1 to 5, 5 being the most positive option. Also, the workload while performing different tasks in made-up telemedicine visit was low. In NASA-TLX questionnaire the average results were 1.30 ± 0.54, 2.24 ± 1.10 and 1.62 ± 0.84 with scale from 1 to 5, 1 being the least workload. Still, there were some differences in the usability of the software. The most significant differences were in the Ease of use and learnability section of TUQ. The cause of this may be in login-phases of software. For example, software 2’s login-phase received bad qualitative comments and software 2 received the lowest average score in Ease of use and learnability section. The lowest difference was in the Interaction quality-section, but this was mainly because the communication with the doctor was made-up.
The results of the thesis contain some limitations; all users had higher education background and therefore the results cannot be generalized to make assumptions on whole population-level concerning the usability of video-based telemedicine software. The results also indicate the state of usability during the first-time when using the software tested in this study.