Kielitietoisuus varhaiskasvatuksessa: perustana lapsen oman äidinkielen arvostamiselle
Sipari, Annemari; Suppala, Alisa (2022)
Sipari, Annemari
Suppala, Alisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202242833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202242833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä keinoja varhaiskasvatuksella on antaa maahanmuuttajavanhemmille ja heidän lapsilleen oman äidinkielen arvostamiseen ja mitä keinoja mahdollisesti kaivattaisiin lisää. Opinnäytetyömme aihe on peräisin työelämässä tekemistämme havainnoista. Olemme huomanneet, että osa maahanmuuttajalasten vanhemmista haluaa lapsensa oppivan nopeasti suomen kielen, jolloin lapsen oma äidinkieli jää taka-alalle. Tämä puolestaan tekee suomen kielen oppimisesta lapselle entistä hankalampaa.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullista sekä määrällistä tutkimusotetta käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajia käyttämällä teemahaastattelun ja asiantuntijahaastattelun menetelmää, laatimalla puolistrukturoitu kyselylomake maahanmuuttajalasten vanhemmille, osallistumalla webinaariin sekä perehtymällä saatavilla olevaan lähdemateriaaliin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsen saa arvostamaan omaa äidinkieltään parhaiten osoittamalla kiinnostusta ja arvostusta lapsen omaa kieltä kohtaan ja olemalla ennakkoluuloton. Varhaiskasvatus pyrkii myös omalla toiminnallaan korostamaan vanhemmille oman äidinkielen oppimisen merkitystä ja tärkeyttä.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullista sekä määrällistä tutkimusotetta käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajia käyttämällä teemahaastattelun ja asiantuntijahaastattelun menetelmää, laatimalla puolistrukturoitu kyselylomake maahanmuuttajalasten vanhemmille, osallistumalla webinaariin sekä perehtymällä saatavilla olevaan lähdemateriaaliin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsen saa arvostamaan omaa äidinkieltään parhaiten osoittamalla kiinnostusta ja arvostusta lapsen omaa kieltä kohtaan ja olemalla ennakkoluuloton. Varhaiskasvatus pyrkii myös omalla toiminnallaan korostamaan vanhemmille oman äidinkielen oppimisen merkitystä ja tärkeyttä.