Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Siltojen elinkaaripäästöjen vertailu siltatyypeittäin : tarkastelujaksona 100 vuoden käyttöikä

Martikkala, Katariina (2022)

 
Avaa tiedosto
Martikkala_Katariina.pdf (9.592Mt)
Lataukset: 


Martikkala, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202252885
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos muuttaa maapallon olosuhteita tulevaisuudessa, ja ilmastonmuutoksen hillitsemisellä on jo kova kiire. Euroopan Unioni on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuonna 2050 ja Suomi jo tätä ennen, vuonna 2035. Tavoitteiden vuoksi jokaisella valtion toimintasektorilla on tarve vähentää ilmastopäästöjään merkittävästi. Opinnäytetyö tehtiin tukemaan Väyläviraston tavoitetta saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2035. Tutkimuksen tavoite oli tuottaa tietoa siitä, millaisia hiilidioksidiekvivalenttipäästöjä tietynkokoisen sillan rakentamisesta aiheutuu sillan koko elinkaaren aikana. Tutkimuksessa pyrittiin myös vertailemaan keskenään siltojen rakentamispäästöjä ja suhteuttamaan ne koko elinkaaren aikana aiheutuviin päästöihin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena elinkaarianalyysia hyödyntäen. Tutkimusta varten selvitettiin ensin sillanrakennusmateriaalien valmistuksen, kuljetuksen ja työstämisen aiheuttamat päästöt ja tämän jälkeen laskettiin siltojen määräluetteloiden perusteella siltojen ilmastopäästöt. Elinkaaripäästöihin arvioitiin kullekin siltatyypille tyypilliset korjaustoimenpiteet ja laskettiin näille päästöt.

Vertailtavat siltatyypit olivat liimapuinen palkkisilta, liimapuinen laattasilta, liittorakenteinen teräksinen palkkisilta ja teräsbetoninen laattasilta. Siltojen ilmastopäästöt olivat suurimmat, kun käytettiin päästöintensiivisiä rakennusmateriaaleja terästä ja betonia. Rakentamisvaiheessa suuripäästöisimmän betonisen laattasillan ilmastopäästöt olivat yli kolminkertaiset verrattuna vähäpäästöisimpään liimapuiseen palkkisiltaan. Toiseksi eniten päästöjä syntyi liittorakenteisen teräspalkkisillan ja kolmanneksi eniten liimapuisen laattasillan rakentamisesta. Kun tarkasteltiin sillan koko elinkaarta, ero suuripäästöisimmän ja vähäpäästöisimmän sillan välillä kapeni noin kaksinkertaiseksi, mutta siltojen keskinäinen järjestys pysyi kuitenkin samana.

Kun halutaan saada tarkka käsitys sillan todellisista ilmastopäästöistä kokonaisuudessaan, olisi elinkaaritarkastelu syytä ottaa mukaan laskentaan. Elinkaarianalyysin luotettavuutta heikentävät tulevaisuudessa tapahtuvat päästövähennystoimenpiteet joka sektorilla, sillä myös sillanrakennusmateriaalien päästöt tulevat tulevaisuudessa vähenemään erilaisten kehityshankkeiden myötä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste