Ryhmäytystoiminnan kehittäminen KSAOn opiskeluhuoltotoiminnassa
Honkakoski, Eija (2022)
Honkakoski, Eija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202252897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202252897
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu Kouvolan seudun ammattiopisto KSAOlle kehittämistyönä. Kehittämistyön tavoitteena on opintoihin kiinnittymistä tukevan ryhmäytystoiminnan kehittäminen. Kehittämistyön aikana pilotoitiin mallia, jossa kuraattori eli tämän opinnäytetyön kehittämistyöntekijä antoi aloittavien opiskelijaryhmien vastuuopettajille heidän yksilöllisesti tarvitsemaansa tukea ryhmäytystoiminnan toteuttamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin aikana, jolloin oppivelvollisuuden laajentaminen velvoittaa toisen asteen koulutuksen järjestäjät kehittämään uusia malleja opintoihin kiinnittymiseen. Tässä kehittämistyössä on kehitetty opintojen alkuun sijoittuvaa ryhmäytyksen mallia, joka tukee opintoihin kiinnittymistä ja jonka toteuttavat vastuuopettajat.
Kehittämistyön tuloksena luotiin ryhmäytystoiminnan malli, jota jatkokehitetään tulevina vuosina. Malliin kuuluvat ryhmäyttäjän vastuuopettajalle antama tuki ryhmien kanssa toimimisessa, vastuuopettajien koulutukset sekä KSAOn Intraan rakennettu ryhmäytysinfo, josta löytyy harjoitteita ja teoriaa ryhmäytyksen merkityksestä sekä opas ryhmäyttäjälle.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun menetelmillä. Kohderyhmänä eli muotoiluprosessin asiakkaina olivat syksyllä 2021 uusien opiskelijoiden kanssa aloittavat vastuuopettajat. Vastuuopettajia osallistettiin palvelumuotoilun menetelmin jokaisessa vaiheessa. Menetelminä käytettiin haastatteluja ja keskusteluja, työpajatoimintaa ja kirjallisia kyselyitä. Lisäksi kehittämistyöntekijä piti kenttäpäiväkirjaa toiminnan aikana tehdyistä huomioista ja saaduista palautteista.
Vastuuopettajilta kerätyn palaute kertoi, että kehittämistyön aikana rakennettu tuen malli oli toimiva. Kehitysehdotuksissa nousivat esille jatkuva ryhmäytys sekä se, että ryhmäytykselle pitäisi olla enemmän aikaa. Yleisesti ryhmäytystä pidettiin tärkeänä asiana ja monet vastuuopettajat kokivat hyvänä, että saivat siihen käytännön tukea.
Opinnäytetyö toteutettiin aikana, jolloin oppivelvollisuuden laajentaminen velvoittaa toisen asteen koulutuksen järjestäjät kehittämään uusia malleja opintoihin kiinnittymiseen. Tässä kehittämistyössä on kehitetty opintojen alkuun sijoittuvaa ryhmäytyksen mallia, joka tukee opintoihin kiinnittymistä ja jonka toteuttavat vastuuopettajat.
Kehittämistyön tuloksena luotiin ryhmäytystoiminnan malli, jota jatkokehitetään tulevina vuosina. Malliin kuuluvat ryhmäyttäjän vastuuopettajalle antama tuki ryhmien kanssa toimimisessa, vastuuopettajien koulutukset sekä KSAOn Intraan rakennettu ryhmäytysinfo, josta löytyy harjoitteita ja teoriaa ryhmäytyksen merkityksestä sekä opas ryhmäyttäjälle.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun menetelmillä. Kohderyhmänä eli muotoiluprosessin asiakkaina olivat syksyllä 2021 uusien opiskelijoiden kanssa aloittavat vastuuopettajat. Vastuuopettajia osallistettiin palvelumuotoilun menetelmin jokaisessa vaiheessa. Menetelminä käytettiin haastatteluja ja keskusteluja, työpajatoimintaa ja kirjallisia kyselyitä. Lisäksi kehittämistyöntekijä piti kenttäpäiväkirjaa toiminnan aikana tehdyistä huomioista ja saaduista palautteista.
Vastuuopettajilta kerätyn palaute kertoi, että kehittämistyön aikana rakennettu tuen malli oli toimiva. Kehitysehdotuksissa nousivat esille jatkuva ryhmäytys sekä se, että ryhmäytykselle pitäisi olla enemmän aikaa. Yleisesti ryhmäytystä pidettiin tärkeänä asiana ja monet vastuuopettajat kokivat hyvänä, että saivat siihen käytännön tukea.
