Viestivä yhdistys : Case: Keski-Suomen Allergia- ja Astmayhdistys
Luukkainen, Lilli (2014)
Luukkainen, Lilli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062100
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia Keski-Suomen Allergia- ja Astmayhdistyksen jäsenviestinnän näkyvyyttä ja kuinka sitä voisi kehittää jäsenille mielekkäämpään suuntaan. Yhdistyksellä on noin 1 500 hyvin eri-ikäistä jäsentä nuorista lapsiperheistä senioreihin. Jäsenten laaja ikäjakauma tuo haasteita viestinnän keskittämiseen. Tämän vuoksi yhdistys onkin käyttänyt hyvin monia eri viestintäkanavia. Työn teoriapohja käsitteli yhteisöviestintää ja sen eri kanavia.
Tutkimus toteutettiin kahtena kvantitatiivisena eli määrällisenä lomakekyselynä. Ensimmäisessä kyselyssä tutkittiin, mistä Keski-Suomen Allergia- ja Astmayhdistyksen jäsenet ovat saaneet tietoa yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista ja mistä he haluaisivat saada tietoa. Kyselyvastauksia kerättiin yhdistyksen toimistolla ja tilaisuuksissa. Vastauksia saatiin 30. Toinen kysely tehtiin muille Allergia- ja Astmaliiton paikallisyhdistyksille. Siinä kysyttiin, kuinka yhdistykset viestivät omille jäsenilleen ja mitkä viestintäkanavat on koettu jäsenet tavoittaviksi. Kysely lähetettiin sähköpostitse ja siihen vastasi kahdeksan yhdistystä.
Tutkimuksen mukaan jäsenet kokevat paperisen jäsentiedotteen parhaaksi viestintäkanavaksi. Vaikka sen rinnalle haluttiin sähköisiä uutiskirjeitä, itse jäsentiedotetta ei haluttu sähköiseen muotoon. Verkkosivujen selkeyteen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Mikään yhdistyksen nykyisistä viestintätavoista ei ollut täysin hyödytön, mutta joukosta erottuivat selvät suosikit.
Saatujen tulosten perusteella toimeksiantaja osaa keskittää jäsenviestintäänsä sellaisiin kanaviin, joista viesti huomataan. Se säästää aikaa ja rahaa, mikä on tärkeää pienellä budjetilla toimivalle ja yhden työntekijän työllistävälle yhdistykselle. Myös asiakastyytyväisyys lisääntyy, sillä jäsenet saavat tietoa haluamistaan kanavista, eikä tietoa tarvitse etsiä. Näkyvämpi viestintä voi myös tuoda lisää jäseniä yhdistykselle.
Tutkimus toteutettiin kahtena kvantitatiivisena eli määrällisenä lomakekyselynä. Ensimmäisessä kyselyssä tutkittiin, mistä Keski-Suomen Allergia- ja Astmayhdistyksen jäsenet ovat saaneet tietoa yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista ja mistä he haluaisivat saada tietoa. Kyselyvastauksia kerättiin yhdistyksen toimistolla ja tilaisuuksissa. Vastauksia saatiin 30. Toinen kysely tehtiin muille Allergia- ja Astmaliiton paikallisyhdistyksille. Siinä kysyttiin, kuinka yhdistykset viestivät omille jäsenilleen ja mitkä viestintäkanavat on koettu jäsenet tavoittaviksi. Kysely lähetettiin sähköpostitse ja siihen vastasi kahdeksan yhdistystä.
Tutkimuksen mukaan jäsenet kokevat paperisen jäsentiedotteen parhaaksi viestintäkanavaksi. Vaikka sen rinnalle haluttiin sähköisiä uutiskirjeitä, itse jäsentiedotetta ei haluttu sähköiseen muotoon. Verkkosivujen selkeyteen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Mikään yhdistyksen nykyisistä viestintätavoista ei ollut täysin hyödytön, mutta joukosta erottuivat selvät suosikit.
Saatujen tulosten perusteella toimeksiantaja osaa keskittää jäsenviestintäänsä sellaisiin kanaviin, joista viesti huomataan. Se säästää aikaa ja rahaa, mikä on tärkeää pienellä budjetilla toimivalle ja yhden työntekijän työllistävälle yhdistykselle. Myös asiakastyytyväisyys lisääntyy, sillä jäsenet saavat tietoa haluamistaan kanavista, eikä tietoa tarvitse etsiä. Näkyvämpi viestintä voi myös tuoda lisää jäseniä yhdistykselle.