Virkeänä vapaalle : Valmennusmalli työhyvinvointiin
Oinonen, Petri (2013)
Oinonen, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301860
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on Virkeänä vapaalle - työhyvinvointivalmennusmalli ja sen testaaminen käytännössä kahta esimiestä valmentamalla. Opinnäytetyö etsii vastauksia kysymyksiin: mitkä ovat mallin vahvuudet, entä heikkoudet ja kuinka niitä kannattaa kehittää? Tavoitteena on rakentaa kokonaisvaltainen työhyvinvointivalmennusmalli. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ja tutkitaan yhtä valmennusmallin osaa, sitä kuinka esimiestä valmentamalla vaikutetaan työhyvinvointiin.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen. Tutkimustyyppinä on tapaustutkimus. Kymmenellä val-mennuskerralla kerätään aineistoa haastattelemalla ja havainnoimalla kahta valmennettavaa sekä tekemällä itsereflektiota. Luonnollisessa ympäristössä kerätyn aineiston avulla lisätään ymmärrystä valmennusmallin laadusta, ominaisuuksista ja merkityksistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkas-tellaan työntekijöiden työkykyyn liittyviä tekijöitä yksilön ja työyhteisön näkökulmasta, sekä toimin-taympäristön ja työhyvinvointityön vaikutusta työhyvinvointiin. Lisäksi käydään läpi esimiestyösken-telyä, siihen liittyviä tekijöitä ja sen vaikutuksia työhyvinvointiin, sekä erilaisia keinoja tukea esimies-työskentelyä. Opinnäytetyön lähtökohtana olleen Virkeänä vapaalle – työhyvinvointi valmennusmallin historia ja toimintaperiaate käydään niin ikään läpi.
Teoriatieto ja valmentajan käyttöteoria yhdistettynä tutkimuksessa kerättyyn aineistoon muodostavat opinnäytetyön tuloksena työhyvinvointivalmennusmallin. Valmennusmallia hyödyntämällä edistetään työyhteisöjen työkykyyn liittyviä tekijöitä ja tätä kautta tehdään työpaikoista arvokkaita ja houkuttelevia, mahdollistetaan pidemmät työurat, lisätään yritysten kilpailukykyä ja tuodaan orga-nisaatioille säästöjä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen. Tutkimustyyppinä on tapaustutkimus. Kymmenellä val-mennuskerralla kerätään aineistoa haastattelemalla ja havainnoimalla kahta valmennettavaa sekä tekemällä itsereflektiota. Luonnollisessa ympäristössä kerätyn aineiston avulla lisätään ymmärrystä valmennusmallin laadusta, ominaisuuksista ja merkityksistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkas-tellaan työntekijöiden työkykyyn liittyviä tekijöitä yksilön ja työyhteisön näkökulmasta, sekä toimin-taympäristön ja työhyvinvointityön vaikutusta työhyvinvointiin. Lisäksi käydään läpi esimiestyösken-telyä, siihen liittyviä tekijöitä ja sen vaikutuksia työhyvinvointiin, sekä erilaisia keinoja tukea esimies-työskentelyä. Opinnäytetyön lähtökohtana olleen Virkeänä vapaalle – työhyvinvointi valmennusmallin historia ja toimintaperiaate käydään niin ikään läpi.
Teoriatieto ja valmentajan käyttöteoria yhdistettynä tutkimuksessa kerättyyn aineistoon muodostavat opinnäytetyön tuloksena työhyvinvointivalmennusmallin. Valmennusmallia hyödyntämällä edistetään työyhteisöjen työkykyyn liittyviä tekijöitä ja tätä kautta tehdään työpaikoista arvokkaita ja houkuttelevia, mahdollistetaan pidemmät työurat, lisätään yritysten kilpailukykyä ja tuodaan orga-nisaatioille säästöjä.
