Ikääntyneiden toiveita ja odotuksia palveluohjauksesta : Nokian kaupungissa
Lehtinen, Anu; Korpi, Janita (2014)
Lehtinen, Anu
Korpi, Janita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nokialaisten 65 vuotta täyttäneiden tietämystä, kokemuksia ja odotuksia palveluohjauksesta. Palveluohjauksella tarkoitetaan asiakas-lähtöistä työtapaa, jolla määritetään palvelutarpeet löytäen parhaiten yhteensopivat palvelut. Palvelujärjestelmän hajanaisuus luo tarvetta ikääntyneiden palveluohjaukselle. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä ikääntyneet palveluohjaukselta toivoivat ja millä tapaa he haluaisivat sitä järjestettävän.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli väestörakenteen muutos, uusi laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista ja lain tuomat uudet velvoitteet, kuten ikääntyneelle järjestettävä vastuutyöntekijä. Teoreettinen pohja perustui ikääntymisen määrittelyyn, ikääntyneiden kohtaamiseen ja kuulemiseen sekä palveluohjaukseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin menetelmätriangulaationa, eli tutkimusaineisto kerättiin määrällisesti ja laadullisesti. Tutkimusaineiston kvantitatiivinen aineisto kerättiin poikit-taistutkimuksena puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin 150 nokialaiselle ikääntyneelle. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin vanhustyön sosiaalityöntekijän teemahaastattelulla. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisen menetelmän avulla ja kvalitatiivinen aineisto analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella.
Kyselytutkimustuloksista korostui se, etteivät nokialaiset ikääntyneet tienneet mistä palveluohjausta saa. Vain yksi 75 vastaajasta tiesi kaupungin ikääntyneiden neuvontapalvelu Ikävinkin. Ikääntyneet kaipasivat enemmän tietoa Kelasta sekä kotihoidon tukipalveluista. Ikääntyneiden palveluohjausta toivottiin järjestettävän terveyskeskuksessa tai kotikäynteinä. Suuri osa vastaajista toivoi saavansa palvelut yhdeltä henkilöltä. Palveluohjaajan tärkeimmiksi tehtäviksi koettiin tiedon annon sekä apua palveluiden ja etuuksien saamiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ikääntyneiden palveluohjaus tarvitsee Nokian kaupungissa lisää näkyvyyttä, toimivampaa tiedottamista, sekä saatavuudeltaan paremmat toimitilat. Tutkimuksessa nousi esiin myös ikääntyneiden alkava kiinnostus internetin kautta annettavaan palveluohjaukseen, jota voisi tulevaisuudessa pitää palveluohjauksen osalta hyvänä lisätutkimus kohteena.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli väestörakenteen muutos, uusi laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista ja lain tuomat uudet velvoitteet, kuten ikääntyneelle järjestettävä vastuutyöntekijä. Teoreettinen pohja perustui ikääntymisen määrittelyyn, ikääntyneiden kohtaamiseen ja kuulemiseen sekä palveluohjaukseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin menetelmätriangulaationa, eli tutkimusaineisto kerättiin määrällisesti ja laadullisesti. Tutkimusaineiston kvantitatiivinen aineisto kerättiin poikit-taistutkimuksena puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin 150 nokialaiselle ikääntyneelle. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin vanhustyön sosiaalityöntekijän teemahaastattelulla. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisen menetelmän avulla ja kvalitatiivinen aineisto analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella.
Kyselytutkimustuloksista korostui se, etteivät nokialaiset ikääntyneet tienneet mistä palveluohjausta saa. Vain yksi 75 vastaajasta tiesi kaupungin ikääntyneiden neuvontapalvelu Ikävinkin. Ikääntyneet kaipasivat enemmän tietoa Kelasta sekä kotihoidon tukipalveluista. Ikääntyneiden palveluohjausta toivottiin järjestettävän terveyskeskuksessa tai kotikäynteinä. Suuri osa vastaajista toivoi saavansa palvelut yhdeltä henkilöltä. Palveluohjaajan tärkeimmiksi tehtäviksi koettiin tiedon annon sekä apua palveluiden ja etuuksien saamiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ikääntyneiden palveluohjaus tarvitsee Nokian kaupungissa lisää näkyvyyttä, toimivampaa tiedottamista, sekä saatavuudeltaan paremmat toimitilat. Tutkimuksessa nousi esiin myös ikääntyneiden alkava kiinnostus internetin kautta annettavaan palveluohjaukseen, jota voisi tulevaisuudessa pitää palveluohjauksen osalta hyvänä lisätutkimus kohteena.