Burning Man-matkan tuotteistaminen Aventura Latina Oy:lle
Juusela, Johanna (2014)
Juusela, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402072122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402072122
Tiivistelmä
Burning Man-matkan tuotteistaminen matkatoimisto Aventura Latina Oy:lle, oli toi-minnallinen opinnäytetyö. Työn tavoitteena oli tuottaa valmis ja käyttökelpoinen matkapaketti toimeksiantajalle, Aventuralle. Elämysmatkailu sekä suomalaisten tietoisuus Burning Manista olivat lisääntyneet viime vuosien aikana, jonka vuoksi tämä opinnäyte-työ oli ajankohtainen. Matkan toteuttaminen jäi kokonaan toimeksiantajan harkintaan.
Opinnäytetyö koostui kontekstista, teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Kontekstissa kerrottiin Burning Manista, Renosta, Matkatoimisto Aventurasta ja Aventuran kilpaili-joista. Teoria osuudessa käytiin läpi elämysmatkailua, matkailutuotetta ja matkailutuot-teen kehittämistä. Toiminnallisessa osuudessa esiteltiin Burning Man-matkan tuotekehi-tysprosessia ja sen eri vaiheita, sille erikseen tehdyn mallin mukaan. Tuotekehitysprosessi sisälsi suunnittelu-, testaus- ja kehitysvaiheen, mutta matkan varsinainen toteutus ja jälkiarviointi jäivät toimeksiantajalle, jos matkan päättää toteuttaa.
Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi työssä käytettiin menetelminä ja tiedonläh-teinä matkailualan kirjallisuutta ja malleja, osallistuvaa havainnointia, matkan testausta sekä kirjoittajan aikaisempia kokemuksia ja tietoja Burning Manista.
Burning Man-matkan tuotteistamisprosessi tapahtui vuoden 2013, viikkojen 31 ja 37 välisenä aikana. Tähän prosessiin kuului tuotteen ideointi, suunnitteluprosessi ja tes-tausvaihe. Burning Man-matkan tuotteistamisprosessin viimeinen kohta, johon kuului markkinatestaus, kaupallistaminen ja arviointi jäivät työn toimeksiantajan, Aventuran tehtäväksi.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui valmiiksi suunniteltu matkapaketti Burning Maniin. Matkapaketti koostui lennoista, majoituksista, kuljetuksista, asiantuntevista oppaista, Burning Man-luennosta, kahdesta illallisesta Renossa, Burning Man-lipuista sekä Burning Manissa ruokailuista ja tarvittavista tavaroista. Matkan toteutuminen jäi täysin toimeksiantajan, Aventura Latina Oy:n päätettäväksi.
Opinnäytetyö koostui kontekstista, teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Kontekstissa kerrottiin Burning Manista, Renosta, Matkatoimisto Aventurasta ja Aventuran kilpaili-joista. Teoria osuudessa käytiin läpi elämysmatkailua, matkailutuotetta ja matkailutuot-teen kehittämistä. Toiminnallisessa osuudessa esiteltiin Burning Man-matkan tuotekehi-tysprosessia ja sen eri vaiheita, sille erikseen tehdyn mallin mukaan. Tuotekehitysprosessi sisälsi suunnittelu-, testaus- ja kehitysvaiheen, mutta matkan varsinainen toteutus ja jälkiarviointi jäivät toimeksiantajalle, jos matkan päättää toteuttaa.
Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi työssä käytettiin menetelminä ja tiedonläh-teinä matkailualan kirjallisuutta ja malleja, osallistuvaa havainnointia, matkan testausta sekä kirjoittajan aikaisempia kokemuksia ja tietoja Burning Manista.
Burning Man-matkan tuotteistamisprosessi tapahtui vuoden 2013, viikkojen 31 ja 37 välisenä aikana. Tähän prosessiin kuului tuotteen ideointi, suunnitteluprosessi ja tes-tausvaihe. Burning Man-matkan tuotteistamisprosessin viimeinen kohta, johon kuului markkinatestaus, kaupallistaminen ja arviointi jäivät työn toimeksiantajan, Aventuran tehtäväksi.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui valmiiksi suunniteltu matkapaketti Burning Maniin. Matkapaketti koostui lennoista, majoituksista, kuljetuksista, asiantuntevista oppaista, Burning Man-luennosta, kahdesta illallisesta Renossa, Burning Man-lipuista sekä Burning Manissa ruokailuista ja tarvittavista tavaroista. Matkan toteutuminen jäi täysin toimeksiantajan, Aventura Latina Oy:n päätettäväksi.