Brändipääoman arvostaminen pk-yrityksen aineettomana omaisuutena
Julkunen, Sari (2014)
Julkunen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402102159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402102159
Tiivistelmä
Brändipääomaa pk-yrityksen aineettomana omaisuutena on tutkittu Suomessa vähän. Aineettoman pääoman kasvaessa brändipääoman merkitys ja arvostaminen yrityksen näkökulmasta on ajankohtainen aihe. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten brändipääomaa voidaan mitata, mikä on brändipääoman rahallisen arvon merkitys ja mittaamisen tarve suomalaisessa pk-yrityksessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui aineettoman pääoman kirjanpidollisesta käsittelystä Suomen kirjanpitolain, IFRS- ja US GAAP -käytäntöjen mukaan, SFS ISO 10668 -standardin mukaisista brändipääoman arvostusmenetelmien kuvaamisesta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluun valikoitui kaksi keskisuomalaista yritystä, joita haastateltiin joulukuun 2013 alussa. Haastatteluiden teemat muodostuivat seuraavasti: aineeton pääoma ja sen mittaaminen, brändipääoma ja sen rahallisen arvon mittaaminen ja mittaamisen merkitys pk-yrityksen toiminnassa.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että yrityksissä on tunnistettu aineettoman pääoman eriä, mutta niitä ei ole mitattu mitenkään. Yrityksissä nähdään brändi toiminnan taustalla ja sitä rakennetaan tekemisen ja ihmisten kautta. Brändi ja brändipääoma eivät ole vielä yleisesti käytössä yritysten toiminnassa, eikä brändipääoman rahallista arvoa ole mitattu. Brändillä koettiin olevan rahallinen arvo, joka vaikuttaa yrityksen toimintaan. Tulevaisuudessa nähtiin kasvutavoitteita ja brändipääoman rahallinen arvo yhtenä taloudellisen menestymisen mittarina.
Tutkimustuloksia voidaan käyttää jatkotutkimuskohteita mietittäessä ja yrityksissä, joissa ollaan suunnittelemassa brändipääoman rahallisen arvon määrittämistä käytännössä. Vähäinen tutkimusaineisto brändipääomasta pk-yrityksissä todennäköisesti vaikuttaa sen hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Aihe on kaukainen, ja sen hyödyntäminen strategiassa vaatii tuntemusta aiheesta syvällisemmin, eikä sitä vielä katsota olevan riittävästi yrityksissä. Tärkeintä brändipääoman mittaamisen kannalta, on löytää sopivia laskentamalleja pk-yritysten käyttötarpeisiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui aineettoman pääoman kirjanpidollisesta käsittelystä Suomen kirjanpitolain, IFRS- ja US GAAP -käytäntöjen mukaan, SFS ISO 10668 -standardin mukaisista brändipääoman arvostusmenetelmien kuvaamisesta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluun valikoitui kaksi keskisuomalaista yritystä, joita haastateltiin joulukuun 2013 alussa. Haastatteluiden teemat muodostuivat seuraavasti: aineeton pääoma ja sen mittaaminen, brändipääoma ja sen rahallisen arvon mittaaminen ja mittaamisen merkitys pk-yrityksen toiminnassa.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että yrityksissä on tunnistettu aineettoman pääoman eriä, mutta niitä ei ole mitattu mitenkään. Yrityksissä nähdään brändi toiminnan taustalla ja sitä rakennetaan tekemisen ja ihmisten kautta. Brändi ja brändipääoma eivät ole vielä yleisesti käytössä yritysten toiminnassa, eikä brändipääoman rahallista arvoa ole mitattu. Brändillä koettiin olevan rahallinen arvo, joka vaikuttaa yrityksen toimintaan. Tulevaisuudessa nähtiin kasvutavoitteita ja brändipääoman rahallinen arvo yhtenä taloudellisen menestymisen mittarina.
Tutkimustuloksia voidaan käyttää jatkotutkimuskohteita mietittäessä ja yrityksissä, joissa ollaan suunnittelemassa brändipääoman rahallisen arvon määrittämistä käytännössä. Vähäinen tutkimusaineisto brändipääomasta pk-yrityksissä todennäköisesti vaikuttaa sen hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Aihe on kaukainen, ja sen hyödyntäminen strategiassa vaatii tuntemusta aiheesta syvällisemmin, eikä sitä vielä katsota olevan riittävästi yrityksissä. Tärkeintä brändipääoman mittaamisen kannalta, on löytää sopivia laskentamalleja pk-yritysten käyttötarpeisiin.