Varaosakategorioiden kehittäminen kansainvälisessä huoltoliiketoiminnassa
Lehti, Tony (2022)
Lehti, Tony
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012984
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää BMH Technology Oy:n Service-osaston myyntiprosessin varaosahinnoittelua uudenlaisen varaosakategorisoinnin avulla. Työn lopputuloksena tavoiteltiin toimintamallia, jolla varaosamyynnin hinnoitteluvaiheesta tulee systemaattisempi ja hintaseurannasta helpommin hallittava kokonaisuus.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee jälkimarkkinoita, jälkimyyntiä ja varaosahinnoittelua. Hinnoittelussa käsitellään erilaiset hinnoittelumenetelmät ja hinnan asettamisen taustat. Varaosakategorisoinnin kehittämisessä hyödynnettiin ABC-, XYZ- ja VED-analyysimenetelmiä, jotka helpottavat eri kategorioiden suunnittelua. Toteutusvaiheessa tutkittiin nykytilannetta, varaosaliiketoiminnan myyntihistoriaa ja tärkeimpiä hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen tuloksena toteutettiin kategorisointimalli, jonka avulla hyvin laaja varaosavalikoiman sisältö voidaan jaotella erilaisiin kategorioihin, jotka sisältävät hinnoittelun ja kateprosentin asetannan kannalta samanlaisia varaosaryhmiä. Tulevaisuudessa kategorisointia hyödynnetään varaosahinnoittelun kehittämisessä. The purpose of this thesis was to develop BMH Technology’s spare part pricing with categorization. As a result of this thesis, a new systematic way of spare part pricing was created.
The theoretical part of this thesis addresses aftermarket, aftersales and spare part pricing. In the pricing section different pricing methods and factors affecting pricing were discussed. In developing the spare part pricing ABC-, XYZ- and VED analysis methods were being utilized. In the implementation phase the current situation was evaluated and the history of spare part sales and the most important factors in pricing were conducted.
As a result of this thesis a categorizing model was created, which makes the wide spare part range easier to price. With this categorizing tool spare parts can be divided into separate groups. These groups all have different gross profit which will be used to pricing spare parts correctly. In the future categorizing will be utilized with developing of the spare part sales.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee jälkimarkkinoita, jälkimyyntiä ja varaosahinnoittelua. Hinnoittelussa käsitellään erilaiset hinnoittelumenetelmät ja hinnan asettamisen taustat. Varaosakategorisoinnin kehittämisessä hyödynnettiin ABC-, XYZ- ja VED-analyysimenetelmiä, jotka helpottavat eri kategorioiden suunnittelua. Toteutusvaiheessa tutkittiin nykytilannetta, varaosaliiketoiminnan myyntihistoriaa ja tärkeimpiä hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen tuloksena toteutettiin kategorisointimalli, jonka avulla hyvin laaja varaosavalikoiman sisältö voidaan jaotella erilaisiin kategorioihin, jotka sisältävät hinnoittelun ja kateprosentin asetannan kannalta samanlaisia varaosaryhmiä. Tulevaisuudessa kategorisointia hyödynnetään varaosahinnoittelun kehittämisessä.
The theoretical part of this thesis addresses aftermarket, aftersales and spare part pricing. In the pricing section different pricing methods and factors affecting pricing were discussed. In developing the spare part pricing ABC-, XYZ- and VED analysis methods were being utilized. In the implementation phase the current situation was evaluated and the history of spare part sales and the most important factors in pricing were conducted.
As a result of this thesis a categorizing model was created, which makes the wide spare part range easier to price. With this categorizing tool spare parts can be divided into separate groups. These groups all have different gross profit which will be used to pricing spare parts correctly. In the future categorizing will be utilized with developing of the spare part sales.