Selvitys Pietarin liiketoimintamahdollisuuksista suomalaisille pk-yrityksille
Murtomäki, Jesse (2014)
Murtomäki, Jesse
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402122261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402122261
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia liiketoimintamahdollisuuksia Pietari voisi tarjota suomalaisille pk-yrityksille. Alatavoitteena oli löytää Pietarin markkina-alueella vallitsevia trendejä ja kasvavia potentiaalisia toimialoja sekä tarkastella, mitkä tekijät tekevät liiketoimintaympäristöstä kannattavan.
Opinnäytetyön suorittaminen alkoi keväästä 2013 ja se saatiin päätökseen vuoden 2014 alkupuoliskolla. Työllä ei ole toimeksiantajaa, vaan työ on tehty yleisluontoiseksi antamaan suuntaviivoja suomalaisten pk-yritysten uusille liiketoimintamahdollisuuksille.
Opinnäytetyö on kirjoituspöytätutkimus, jossa aineisto on kerätty erilaisista jo olemassa olevista lähteistä. Tähän aineistoon on yhdistetty kirjoittajan empiirinen kokemus käsiteltävästä aiheesta, ja näistä kahdesta on muodostettu johtopäätökset.
Teoriaperustana on käsitelty kansainvälistymisen teorioita ja liiketoimintaympäristön analyysin teorioita. Liiketoimintaympäristön analyysissä on tukeuduttu yleisesti tunnettuihin Michael Porterin lanseeraamiin teorioihin. Kansainvälistymisen puolella on käsitelty laajasti eri teorioita, jotka vaihtelevat ajallisesti, tavoitteellisesti sekä lähtökohdiltaan.
Tämän selvityksen loppupäätelmissä todetaan, että potentiaaliset toimialat Pietarin markkinoilla ovat matkailu ja majoitus, rakennusteollisuus tai vähittäiskauppa ja elintarviketeollisuus. Pk-yritysten resurssit ovat suurempia toimijoita vähäisemmät ja sen takia suositellaankin asteittaista siirtymistä markkinoille mahdollisten riskien välttämiseksi. Verkostojen hyödyntäminen muiden suomalaisyritysten kanssa koetaan myös tärkeäksi apuvälineeksi uudelle markkina-alueelle siirryttäessä.
Opinnäytetyön suorittaminen alkoi keväästä 2013 ja se saatiin päätökseen vuoden 2014 alkupuoliskolla. Työllä ei ole toimeksiantajaa, vaan työ on tehty yleisluontoiseksi antamaan suuntaviivoja suomalaisten pk-yritysten uusille liiketoimintamahdollisuuksille.
Opinnäytetyö on kirjoituspöytätutkimus, jossa aineisto on kerätty erilaisista jo olemassa olevista lähteistä. Tähän aineistoon on yhdistetty kirjoittajan empiirinen kokemus käsiteltävästä aiheesta, ja näistä kahdesta on muodostettu johtopäätökset.
Teoriaperustana on käsitelty kansainvälistymisen teorioita ja liiketoimintaympäristön analyysin teorioita. Liiketoimintaympäristön analyysissä on tukeuduttu yleisesti tunnettuihin Michael Porterin lanseeraamiin teorioihin. Kansainvälistymisen puolella on käsitelty laajasti eri teorioita, jotka vaihtelevat ajallisesti, tavoitteellisesti sekä lähtökohdiltaan.
Tämän selvityksen loppupäätelmissä todetaan, että potentiaaliset toimialat Pietarin markkinoilla ovat matkailu ja majoitus, rakennusteollisuus tai vähittäiskauppa ja elintarviketeollisuus. Pk-yritysten resurssit ovat suurempia toimijoita vähäisemmät ja sen takia suositellaankin asteittaista siirtymistä markkinoille mahdollisten riskien välttämiseksi. Verkostojen hyödyntäminen muiden suomalaisyritysten kanssa koetaan myös tärkeäksi apuvälineeksi uudelle markkina-alueelle siirryttäessä.