Pilot-fleksopainoyksikön sisäänajo
Kaihevaara, Joni; Lautanen, Henri (2014)
Kaihevaara, Joni
Lautanen, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402142302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402142302
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Tampereen ammattikorkeakoulun paperilaboratoriolle. Työssä käytetyt paperit toimitti Kauttua ja Pyroll sekä painovärit saatiin DS Smith Packaging Finlandilta. Tarkoituksena oli sisäänajaa RK-pilotpäällystyskoneeseen fleksopainoyksikkö ja tehdä siihen asennusohjeet. Työn tavoitteena oli löytää kyseiselle yksikölle toimiva asennustyyli ja ajoparametrit painoprosessin onnistumiseksi. Opinnäytetyötä varten tehtiin paljon teoriatutkimusta fleksopainoprosessista sekä opeteltiin ajamaan RK-pilotpäällystyskonetta.
Työssä käsiteltiin lyhyesti fleksopainatuksen teoria sekä koe-ajoissa käytetyt materiaalit ja laitteistot. Opinnäytetyön käytännön osuudessa perehdytään pilot-fleksopainoyksikön sisäänajoon, joka pitää sisällään yksikön asennuksen, paperiradan viennin ja erilaisten säätöjen kokeilun. Pilot-fleksopainoyksiköistä löytyi taustatietoa vähän, minkä johdosta työn käytännön osuudessa etsittiin oikeanlaiset säädöt kokeilemalla.
Koe-ajoista saatiin hyödyllisiä tuloksia millaisilla ajoparametreillä pilotfleksopainoyksikkö toimii ja kuinka se tulee asentaa. Painettujen näytteiden avulla saatiin selvitettyä kuinka anilox-telan linjatiheydet, painovärien viskositeetit ja painettavat paperit vaikuttavat painoprosessiin. Ajoparametrien vaikutusta olisi voinut tutkia laaja-alaisemmin, mikäli painotelan painolaatta ei olisi aiheuttanut painoprosessiin ongelmia.
Pilot-fleksopainoyksikön nykyisellä rakenteella voidaan tutkia anilox-telan linjatiheyksien, painovärien viskositeettien sekä painopaperien vaikutusta painojälkeen. Myös fleksopainoprosessin eri vaiheet pystytään havainnollistamaan. Painojäljen laadun tarkemmat tutkimukset ovat painolaatan rajoitteellisuuden takia haastavia. Kehittämällä Pilot-fleksopainoyksikköä, sillä pystytään tekemään monipuolisempia koe-ajoja. Yksikköön tulisi hankkia uusi painolaatta. Painolaatan rakenteen tulisi olla umpinainen, ettei painoprosessiin aiheutuisi ongelmia. Uuden painolaatan tulisi sisältää rasterikuvioita, tekstiä sekä kompaktipainatusta. Työn kokeellisia tuloksia ja havaintoja pystytään hyödyntämään jatkotutkimuksissa.
Työssä käsiteltiin lyhyesti fleksopainatuksen teoria sekä koe-ajoissa käytetyt materiaalit ja laitteistot. Opinnäytetyön käytännön osuudessa perehdytään pilot-fleksopainoyksikön sisäänajoon, joka pitää sisällään yksikön asennuksen, paperiradan viennin ja erilaisten säätöjen kokeilun. Pilot-fleksopainoyksiköistä löytyi taustatietoa vähän, minkä johdosta työn käytännön osuudessa etsittiin oikeanlaiset säädöt kokeilemalla.
Koe-ajoista saatiin hyödyllisiä tuloksia millaisilla ajoparametreillä pilotfleksopainoyksikkö toimii ja kuinka se tulee asentaa. Painettujen näytteiden avulla saatiin selvitettyä kuinka anilox-telan linjatiheydet, painovärien viskositeetit ja painettavat paperit vaikuttavat painoprosessiin. Ajoparametrien vaikutusta olisi voinut tutkia laaja-alaisemmin, mikäli painotelan painolaatta ei olisi aiheuttanut painoprosessiin ongelmia.
Pilot-fleksopainoyksikön nykyisellä rakenteella voidaan tutkia anilox-telan linjatiheyksien, painovärien viskositeettien sekä painopaperien vaikutusta painojälkeen. Myös fleksopainoprosessin eri vaiheet pystytään havainnollistamaan. Painojäljen laadun tarkemmat tutkimukset ovat painolaatan rajoitteellisuuden takia haastavia. Kehittämällä Pilot-fleksopainoyksikköä, sillä pystytään tekemään monipuolisempia koe-ajoja. Yksikköön tulisi hankkia uusi painolaatta. Painolaatan rakenteen tulisi olla umpinainen, ettei painoprosessiin aiheutuisi ongelmia. Uuden painolaatan tulisi sisältää rasterikuvioita, tekstiä sekä kompaktipainatusta. Työn kokeellisia tuloksia ja havaintoja pystytään hyödyntämään jatkotutkimuksissa.