Suomi-talon palvelukonseptin kehittäminen
Kuzmina, Anastasia (2014)
Kuzmina, Anastasia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402152340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402152340
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on toteutettu Pietarissa sijaitsevan Suomi-talon toimeksiannosta. Suomi-talo on ikään kuin pieni keidas Suomea keskellä Pietarin historiallista keskustaa, joka vuokraa toimistotiloja avaimet käteen – periaatteella suomalaisille ja Suomesta kiinnos-tuneille toimijoille.
Tämän työn tarkoituksena on ollut määritellä Suomi-talon palvelukonsepti, tutkia ny-kyisten vuokralaisten tyytyväisyys nykyiseen palveluvalikoimaan sekä pohtia konseptille mahdollisia kehitysideoita. Työn tarkoituksena on ollut myös kartoittaa tarve uusien palveluiden kehittämiselle. Tutkimuksen lähtökohtaisena tutkimusongelmana on ollut etsiä keinoja nykyisten asiakkaiden parempaan palvelemiseen.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, ja aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Haastattelu on toteutettu paikan päällä Suomi-talossa, ja otoksena on hieman yli puolet kaikista vuokralaisista. Haastattelut on toteutettu sekä suomeksi että venäjäksi, mutta litterointi vaiheessa kieli on ollut pelkästään suomi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu palvelun sekä palvelukonseptin käsitteiden määrittämisestä, asiakaslähtöisestä markkinoinnista sekä palvelukonseptin kehittämisen teorioista.
Vuokralaisille toteutetuista haastatteluista käy ilmi, että he ovat melko tyytyväisiä Suo-mi-talon toimintaan, joskin muutamia epäkohtia on myös tuotu esiin. Vuokralaiset ovat myöskin esittäneet muutamia toiveita ja kehitysideoita koskien Suomi-talon toimintaa.
Johtopäätöksenä voi todeta, että Suomi-talon vuokralaiset ovat tyytyväisiä nykyiseen palveluvalikoimaan, eli akuuttia tarvetta uusien palveluiden kehittämiselle ja tarjoami-selle ei tällä hetkellä ole. Sen sijaan muutamien epäkohtien korjaus sekä nykyisten pal-veluiden laadun kohentaminen olisi tarpeellista asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Tutkimuksen tuloksena Suomi-talon palvelukonseptille on luotu yksityiskohtainen mal-linnus.
Tämän työn tarkoituksena on ollut määritellä Suomi-talon palvelukonsepti, tutkia ny-kyisten vuokralaisten tyytyväisyys nykyiseen palveluvalikoimaan sekä pohtia konseptille mahdollisia kehitysideoita. Työn tarkoituksena on ollut myös kartoittaa tarve uusien palveluiden kehittämiselle. Tutkimuksen lähtökohtaisena tutkimusongelmana on ollut etsiä keinoja nykyisten asiakkaiden parempaan palvelemiseen.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, ja aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Haastattelu on toteutettu paikan päällä Suomi-talossa, ja otoksena on hieman yli puolet kaikista vuokralaisista. Haastattelut on toteutettu sekä suomeksi että venäjäksi, mutta litterointi vaiheessa kieli on ollut pelkästään suomi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu palvelun sekä palvelukonseptin käsitteiden määrittämisestä, asiakaslähtöisestä markkinoinnista sekä palvelukonseptin kehittämisen teorioista.
Vuokralaisille toteutetuista haastatteluista käy ilmi, että he ovat melko tyytyväisiä Suo-mi-talon toimintaan, joskin muutamia epäkohtia on myös tuotu esiin. Vuokralaiset ovat myöskin esittäneet muutamia toiveita ja kehitysideoita koskien Suomi-talon toimintaa.
Johtopäätöksenä voi todeta, että Suomi-talon vuokralaiset ovat tyytyväisiä nykyiseen palveluvalikoimaan, eli akuuttia tarvetta uusien palveluiden kehittämiselle ja tarjoami-selle ei tällä hetkellä ole. Sen sijaan muutamien epäkohtien korjaus sekä nykyisten pal-veluiden laadun kohentaminen olisi tarpeellista asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Tutkimuksen tuloksena Suomi-talon palvelukonseptille on luotu yksityiskohtainen mal-linnus.