Liiketalouden koulutusohjelman alumnisuhteiden kehittäminen HAAGA-HELIA:n Porvoon yksikössä
Nguyen, Ainu (2014)
Nguyen, Ainu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402172373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402172373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää liiketalouden koulutusohjelman suorittaneiden alumnien verkostoa HAAGA-HELIA:n Porvoon yksikössä. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää alumnien mielipiteitä, joiden avulla pystytään kehittämään heille parhaiten so-veltuvia alumnitoimintoja sekä yhteistyömuotoja, joita myös Porvoon yksikkö pystyy hyödyntämään. Alumniverkoston avulla pidetään paremmin yhteyttä alumnien ja HAAGA-HELIA:n Porvoon yksikön välillä.
Teoriaosuus koostuu alumnitoiminnan käsitteistä ja toiminnan kehittämisen osa-alueista, toiminnan hyödyistä koulun-,alumnien- ja nykyisten opiskelijoiden kannalta, organisaation ja itsensä kehittämisestä sekä verkostoitumisesta ja yhteyden ylläpitämi-sestä. Teoriaosuudessa esitetään eri korkeakoulujen alumnitoimintamallien vertailu.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineistonkeruu toteutettiin survey-kyselytutkimuksena digitaalista Webropol-aineistonkeruusovellusta hyödyntäen. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti yhteensä 700 alumnille, joista 52 vastasi. Vastausprosentin ollessa näin alhainen (7,4 %), tutkimusta ei voida pitää täysin validina, vaan siitä saadaan vain suuntaa-antava kuva siitä, millaista yhteistoimintaa aktiivisemmat alumnit toivoisivat. Tämä ei kuitenkaan välttämättä kerro, kuinka saataisiin aktivoitua alumneja, jotka olivat jättäneet vastaamatta kyselyyn. Osana toiminnallista opinnäytetyötä Porvoon Campuksessa järjestettiin 5.4.2013 ensimmäinen alumnitoiminnan tapahtuma, jossa opinnäytetyön tekijä toimi raportoitsijana sekä keräsi alumnien mielipiteitä toiminnan kehittämissuunnittelua varten.
Kaikkien saatujen vastausten perusteella opinnäytetyössä käsiteltiin yhteensä viittä eri-laista yhteistyötoimintamuotoa, joista alumnit ovat eniten kiinnostuneita ja joihin he haluaisivat osallistua: tapahtuma, jatkokoulutus, mentorointi, keskustelupaja ja työhar-joittelupaikkojen tai opinnäytetyön aiheiden tarjonta. Jotta alumnitoiminta saadaan ak-tivoitua, on tärkeää tiedottaa alumneille ja etenkin nykyisille opiskelijoille verkoston käynnistämisestä. Näiden lisäksi opinnäytetyössä kehitettiin ideaa Porvoon yksikön alumnitoiminnalle omasta verkkopalvelusta, joka edesauttaa toiminnasta tiedottamista ja mahdollistaa vaivattoman yhteydenpidon. Sen avulla voidaan aloittaa edellä esitettyjä tai muita yhteistyötoimintoja alumnien tai heidän yritystensä kanssa.
Teoriaosuus koostuu alumnitoiminnan käsitteistä ja toiminnan kehittämisen osa-alueista, toiminnan hyödyistä koulun-,alumnien- ja nykyisten opiskelijoiden kannalta, organisaation ja itsensä kehittämisestä sekä verkostoitumisesta ja yhteyden ylläpitämi-sestä. Teoriaosuudessa esitetään eri korkeakoulujen alumnitoimintamallien vertailu.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineistonkeruu toteutettiin survey-kyselytutkimuksena digitaalista Webropol-aineistonkeruusovellusta hyödyntäen. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti yhteensä 700 alumnille, joista 52 vastasi. Vastausprosentin ollessa näin alhainen (7,4 %), tutkimusta ei voida pitää täysin validina, vaan siitä saadaan vain suuntaa-antava kuva siitä, millaista yhteistoimintaa aktiivisemmat alumnit toivoisivat. Tämä ei kuitenkaan välttämättä kerro, kuinka saataisiin aktivoitua alumneja, jotka olivat jättäneet vastaamatta kyselyyn. Osana toiminnallista opinnäytetyötä Porvoon Campuksessa järjestettiin 5.4.2013 ensimmäinen alumnitoiminnan tapahtuma, jossa opinnäytetyön tekijä toimi raportoitsijana sekä keräsi alumnien mielipiteitä toiminnan kehittämissuunnittelua varten.
Kaikkien saatujen vastausten perusteella opinnäytetyössä käsiteltiin yhteensä viittä eri-laista yhteistyötoimintamuotoa, joista alumnit ovat eniten kiinnostuneita ja joihin he haluaisivat osallistua: tapahtuma, jatkokoulutus, mentorointi, keskustelupaja ja työhar-joittelupaikkojen tai opinnäytetyön aiheiden tarjonta. Jotta alumnitoiminta saadaan ak-tivoitua, on tärkeää tiedottaa alumneille ja etenkin nykyisille opiskelijoille verkoston käynnistämisestä. Näiden lisäksi opinnäytetyössä kehitettiin ideaa Porvoon yksikön alumnitoiminnalle omasta verkkopalvelusta, joka edesauttaa toiminnasta tiedottamista ja mahdollistaa vaivattoman yhteydenpidon. Sen avulla voidaan aloittaa edellä esitettyjä tai muita yhteistyötoimintoja alumnien tai heidän yritystensä kanssa.