"Riemukasta rantaelämää aurinkosaarella!" : Rodos Aurinkomatkojen Lomaoppaassa vuosina 1963-2012
Koistila, Vuokko (2013)
Koistila, Vuokko
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402212524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402212524
Tiivistelmä
Tämän toimeksiantona tehtävän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka Aurinkomatkojen lomaoppaissa ilmestymisvuosina 1963 – 2012 on markkinoitu lomakohteena Kreikan Rodosta. Tutkielmassa pyritään diskurssin tutkimuksen ja sisällönanalyysin keinoin selvittämään minkälaisia representaatioita Rodokseen liitetään, millaisia teemoja ne muodostavat ja muuttuvatko nämä ajan myötä. Aineistoa tarkastellaan markkinoinnin, markkinointiviestinnän sekä matkailun tutkimuksen viitekehyksessä. 
Lisäksi tutkitaan lomaoppaassa käytettyjen kuvien aihepiirejä vuosikymmenittäin.
Aineistosta poimittiin Rodosta ja paikallisia ihmisiä kuvaavia sanallisia otteita, jotka vaihtelivat yksittäisistä sanoista lauseisiin ja kokonaisiin kappaleisiin. Nämä representaatiot kerättiin, haettiin samankaltaisuuksia teemoittain ja ryhmiteltiin alaluokkiin ja jaoteltiin edelleen pääluokkiin. Pääluokat yhdistettiin ja kokoavat käsitteet muodostettiin neljäksi pääryhmäksi. Kutakin pääryhmää tarkastellaan sosiaalisina käytänteinä, millainen Rodos ja rodoslaisuus rakentuu suomalaiselle seuramatkailijalle, mihin matkustusmotiiveihin pyritään vaikuttamaan.
Representaatioiden ja kuvien ryhmittely paljastaa että Rodoksen kohdalla elämykset, eskapismi (arjen vastakohtaisuus) ja elämäntyyli ovat merkittävimmät markkinointiviestintää ohjaavat matkustusmotiivit, ekologisuuden merkityksen kasvaessa 2000-luvulla.
Lomaoppaan haasteena on tulevaisuudessa vastata printtimediana digitaalisen ja sosiaalisen median interaktiivisuuteen ja mahdollisuuksiin huomioida eri matkustajien yksilöllisiä tarpeita.
Empiirisestä osiosta muodostetaan käsitekartta. 
Lisäksi tutkitaan lomaoppaassa käytettyjen kuvien aihepiirejä vuosikymmenittäin.
Aineistosta poimittiin Rodosta ja paikallisia ihmisiä kuvaavia sanallisia otteita, jotka vaihtelivat yksittäisistä sanoista lauseisiin ja kokonaisiin kappaleisiin. Nämä representaatiot kerättiin, haettiin samankaltaisuuksia teemoittain ja ryhmiteltiin alaluokkiin ja jaoteltiin edelleen pääluokkiin. Pääluokat yhdistettiin ja kokoavat käsitteet muodostettiin neljäksi pääryhmäksi. Kutakin pääryhmää tarkastellaan sosiaalisina käytänteinä, millainen Rodos ja rodoslaisuus rakentuu suomalaiselle seuramatkailijalle, mihin matkustusmotiiveihin pyritään vaikuttamaan.
Representaatioiden ja kuvien ryhmittely paljastaa että Rodoksen kohdalla elämykset, eskapismi (arjen vastakohtaisuus) ja elämäntyyli ovat merkittävimmät markkinointiviestintää ohjaavat matkustusmotiivit, ekologisuuden merkityksen kasvaessa 2000-luvulla.
Lomaoppaan haasteena on tulevaisuudessa vastata printtimediana digitaalisen ja sosiaalisen median interaktiivisuuteen ja mahdollisuuksiin huomioida eri matkustajien yksilöllisiä tarpeita.
Empiirisestä osiosta muodostetaan käsitekartta.
