Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Riemukasta rantaelämää aurinkosaarella!" : Rodos Aurinkomatkojen Lomaoppaassa vuosina 1963-2012

Koistila, Vuokko (2013)

 
Avaa tiedosto
Koistila_Vuokko.pdf (19.84Mt)
Lataukset: 


Koistila, Vuokko
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402212524
Tiivistelmä
Tämän toimeksiantona tehtävän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka Aurinkomatkojen lomaoppaissa ilmestymisvuosina 1963 – 2012 on markkinoitu lomakohteena Kreikan Rodosta. Tutkielmassa pyritään diskurssin tutkimuksen ja sisällönanalyysin keinoin selvittämään minkälaisia representaatioita Rodokseen liitetään, millaisia teemoja ne muodostavat ja muuttuvatko nämä ajan myötä. Aineistoa tarkastellaan markkinoinnin, markkinointiviestinnän sekä matkailun tutkimuksen viitekehyksessä.

Lisäksi tutkitaan lomaoppaassa käytettyjen kuvien aihepiirejä vuosikymmenittäin.

Aineistosta poimittiin Rodosta ja paikallisia ihmisiä kuvaavia sanallisia otteita, jotka vaihtelivat yksittäisistä sanoista lauseisiin ja kokonaisiin kappaleisiin. Nämä representaatiot kerättiin, haettiin samankaltaisuuksia teemoittain ja ryhmiteltiin alaluokkiin ja jaoteltiin edelleen pääluokkiin. Pääluokat yhdistettiin ja kokoavat käsitteet muodostettiin neljäksi pääryhmäksi. Kutakin pääryhmää tarkastellaan sosiaalisina käytänteinä, millainen Rodos ja rodoslaisuus rakentuu suomalaiselle seuramatkailijalle, mihin matkustusmotiiveihin pyritään vaikuttamaan.

Representaatioiden ja kuvien ryhmittely paljastaa että Rodoksen kohdalla elämykset, eskapismi (arjen vastakohtaisuus) ja elämäntyyli ovat merkittävimmät markkinointiviestintää ohjaavat matkustusmotiivit, ekologisuuden merkityksen kasvaessa 2000-luvulla.

Lomaoppaan haasteena on tulevaisuudessa vastata printtimediana digitaalisen ja sosiaalisen median interaktiivisuuteen ja mahdollisuuksiin huomioida eri matkustajien yksilöllisiä tarpeita.

Empiirisestä osiosta muodostetaan käsitekartta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste