Perehdytysmateriaalin luominen Ulvilan ruokapalvelun palvelukeittiöille
Nieminen, Marita (2014)
Nieminen, Marita
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402222551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402222551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ulvilan ruokapalvelu. Tavoitteena oli luoda perehdytyskansiot päiväkotien ja koulujen palvelukeittiöille. Perehdytyskansiot ovat tarkoitettu uusien ja sijaisten työntekijöiden oppaaksi.
Työssä paneudutaan perehdyttämistä ohjaavaan lainsäädäntöön ja perehdytyksen merkitykseen sekä käsitellään perehdyttämisen ja työhyvinvoinnin yhteyttä.
Perehdytyskansioiden luomista varten tehtiin työntekijöille ja esimiehille avoin haastattelu. Haastattelun tavoitteena oli kerätä tietoa työntekijöiden työtehtävistä ja työpäivän aikataulusta. Esimiehien haastattelun tarkoituksena oli selvittää ruokapalvelun toiminta-ajatusta ja arvoja sekä tärkeimpiä yhteystietoja. Haastattelu tehtiin yhdeksälle palvelukeittiön työntekijälle ja kahdelle johtaja asemassa olevalle henkilölle. Haastatteluiden vastaukset olivat paikkakohtaisia, joten jokaisesta perehdytyskansiosta tehtiin omanlaisensa.
Perehdytyskansioiden alku- ja yleisperehdytysosioon koottiin tietoa organisaation toimintatavasta ja arvoista sekä tärkeistä yhteystiedoista. Työtavat ja käytännöt -osio kirjattiin työntekijöiden haastatteluiden pohjalta. Kansioihin liitettiin työtehtävistä kuvia havainnollistamaan työskentelyä.
Toimeksiantajan arvio perehdytyskansioista oli positiivista ja tuotosta pidettiin merkittävänä asiana Ulvilan ruokapalvelun toiminnassa. Kansiot otettiin heti käyttöön Ulvilan ruokapalvelun palvelukeittiöissä.
Perehdytyskansioista pyrittiin luomaan työntekijöille helppo- ja nopealukuisia tieto-oppaita. Kansiot ovat hyvä apuväline konkreettisen perehdyttämisen lisäksi. Kansioiden tarkoitus on tuoda uudelle työntekijälle osaavaa varmuutta työskentelyyn ja vaikuttaa näin työntekijän työssä viihtymiseen ja hyvinvointiin.
Työssä paneudutaan perehdyttämistä ohjaavaan lainsäädäntöön ja perehdytyksen merkitykseen sekä käsitellään perehdyttämisen ja työhyvinvoinnin yhteyttä.
Perehdytyskansioiden luomista varten tehtiin työntekijöille ja esimiehille avoin haastattelu. Haastattelun tavoitteena oli kerätä tietoa työntekijöiden työtehtävistä ja työpäivän aikataulusta. Esimiehien haastattelun tarkoituksena oli selvittää ruokapalvelun toiminta-ajatusta ja arvoja sekä tärkeimpiä yhteystietoja. Haastattelu tehtiin yhdeksälle palvelukeittiön työntekijälle ja kahdelle johtaja asemassa olevalle henkilölle. Haastatteluiden vastaukset olivat paikkakohtaisia, joten jokaisesta perehdytyskansiosta tehtiin omanlaisensa.
Perehdytyskansioiden alku- ja yleisperehdytysosioon koottiin tietoa organisaation toimintatavasta ja arvoista sekä tärkeistä yhteystiedoista. Työtavat ja käytännöt -osio kirjattiin työntekijöiden haastatteluiden pohjalta. Kansioihin liitettiin työtehtävistä kuvia havainnollistamaan työskentelyä.
Toimeksiantajan arvio perehdytyskansioista oli positiivista ja tuotosta pidettiin merkittävänä asiana Ulvilan ruokapalvelun toiminnassa. Kansiot otettiin heti käyttöön Ulvilan ruokapalvelun palvelukeittiöissä.
Perehdytyskansioista pyrittiin luomaan työntekijöille helppo- ja nopealukuisia tieto-oppaita. Kansiot ovat hyvä apuväline konkreettisen perehdyttämisen lisäksi. Kansioiden tarkoitus on tuoda uudelle työntekijälle osaavaa varmuutta työskentelyyn ja vaikuttaa näin työntekijän työssä viihtymiseen ja hyvinvointiin.