Näytä suppeat kuvailutiedot

Strategiatietoisuus koulutusorganisaatiossa : Tapaustutkimus Keudan ammattiopisto, Kerava

Salminen, Vesa (2014)

dc.contributor.authorSalminen, Vesa
dc.date.accessioned2014-02-25T06:36:38Z
dc.date.available2014-02-25T06:36:38Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201402232554
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/70835
dc.description.abstractTutkimuksen taustalla on kohdeorganisaation organisaatiomuutos, johon aina liittyy keskeisenä osana strateginen kehittäminen. Kun organisaation strategiaa kehitetään, on kehittämistyön toteutus hyvin tärkeällä sijalla. Hyvälläkään strategialla ei ole merkitystä, jos se jää irralliseksi suunnitelmaksi, eli strategia pitäisi saada aina jalkautettua läpi organisaation eri hierarkiatasojen. Jalkautus voi olla haastavaa, koska henkilöstön on monesti vaikea ymmärtää strategiaan kuuluvien käsitteiden sisältöä ja sama termi voidaan ymmärtää eri tavoin. Yh-teinen ymmärrys termien merkityksestä on avainasemassa strategiatyössä. Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, miten opetushen-kilöstö tuntee kohdeorganisaation strategian sekä millaisia merkityksiä henki-löstö antaa strategisille käsitteille. Toisena tavoitteena on selvittää, millaisia keinoja esimiehet, lähinnä osastonjohtajat, käyttävät strategian jalkautuksessa. Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua menetelmää, jossa haastattelu-teemojen ja tarkentavien kysymysten sisältö määriteltiin organisaation strate-giasuunnitelman ja strategisen johtamisen peruskäsitteiden pohjalta. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Johtopäätöksinä tutkimuksessa selvisi, että kohdeorganisaation opettajat tun-tevat strategian hengen kohtalaisen hyvin. Strategiassa käytetyt termit kuiten-kin sekoittuvat monella ja niille annetaan jossain määrin ristiriitaisia merki-tyksiä. Monet esimiehet pitivät parhaana strategian jalkautuksen keinona luonnollisen päivittäisen kanssakäymisen kautta tapahtuvan strategiatyön.fi
dc.description.abstractThe research builds on the reorganization of the target organization, a process where strategic development always is an integral part. When an organiza-tion's strategy is being developed, the implementation of the development work plays a very important role. Even a good strategy is irrelevant if it re-mains a loose plan, i.e. the strategy should always be implemented practically throughout the various hierarchical levels of the organization. Practical im-plementation can be challenging, because the staff often has difficulties in un-derstanding the content of the strategy concepts, and a certain term can be un-derstood in different ways. A common understanding of the meaning of terms plays a key role in strategic work . The first objective of this study is to find out how familiar the teaching staff is with the target organization's strategy, as well as the meanings the staff gives the strategic concepts. The second objective is to find out what methods the supervisors, more specifically the department managers, use when put the strategy into practice. The interviews were based on a semi-structured method in which the inter-view themes and content of the explanatory questions were defined based on the organization's strategic plan and basic concepts of the strategic manage-ment. The collected data was analyzed using theory-guided content analysis. As a conclusion, the study revealed that the target organization's teachers are fairly familiar with the spirit of the strategy. However, many people mix the terms used in the strategy and sometimes the terms are given contradictory meanings. Many supervisors found that the best method to carry out practical implementation of a strategy was to carry out strategic work as part of natural daily interaction.en
dc.language.isofin
dc.publisherHämeen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleStrategiatietoisuus koulutusorganisaatiossa : Tapaustutkimus Keudan ammattiopisto, Keravafi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1798
dc.organizationHämeen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysastrategiatyö
dc.subject.ysastrateginen suunnittelu
dc.subject.ysaammattioppilaitokset
dc.contributor.organizationHämeen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordStrategia
dc.subject.keywordstrategian tuntemus
dc.subject.keywordstrategian jalkautus
dc.subject.degreeprogramfi=Teknologiaosaamisen johtaminen|sv=Teknologibaserat ledarskap|en=Technology Management|
dc.subject.disciplineTeknologiaosaamisen johtamisen koulutusohjelma (ylempi AMK)


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot