Novidaan vertaistutortoimintaa : opiskelijoiden kokema tarve vertaistutortoiminnalle ja vertaistutorkoulutuksen kehittäminen
Laine, Mira (2013)
Laine, Mira
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402142327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402142327
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen tutkimuksen taustalla on yhteiskuntatakuu, jonka toteutuminen tulee lisäämään tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrää oppilaitoksissa. Uudenkaupungin ammatti- ja aikuisopisto Novida yhteistyössä opetushallituksen VALMIS-hankkeen kanssa vastaa haasteeseen suunnittelemalla vertaistutortoimintaa oppilaitokselle. Vertaistutortoiminnalla pyritään lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia, estämään ensimmäisen vuoden opiskelijoiden keskeytyksiä ja tätä kautta ennaltaehkäisemään nuorten syrjäytymistä yhteiskunnasta. Näkökulmana on sosiaalisen tuen lisääminen ja ennaltaehkäisevä sosiaalinen kuntoutus sekä osallistaminen oppimisvaikeuksista ja opiskelumotivaation puutteesta kärsiville nuorille.
Aiempien tutkimusten perusteella saatuja tietoja vertaistutoreiden sekä opettajien näkökulmasta täydennetään kartoittamalla kyselytutkimuksen avulla Novidan opiskelijoiden omat tarpeet ja toiveet vertaistutortoiminnalle sekä innostus toimia vertaistutorina. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella Novidassa 2011 aloittaneille nuorisoasteen kone- ja metallialan, hotelli- ravintola- ja cateringalan sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Vastaajia oli yhteensä 30 opiskelijaa 37:stä. Tutkimus palvelee kyseisen oppilaitoksen tarpeita ja tulokset eivät ole yleistettävissä.
Tulosten mukaan opiskelijoilla on tarve vertaistutortoiminnalle. Tarve ajoittuu koko opintojen ajalle. Vertaistuen tarve liittyy itse opiskeluun ja sitä kaivattiin tulopäivästä alkaen: tilojen löytämisessä, tiloihin tutustumisessa ja opiskelumateriaaleista. Tuen tarve oli käytännönläheistä ja kohdistui pieniin käytännön asioihin, joiden kautta jännitys poistuisi ja opinnot sekä ryhmäytyminen pääsisivät käyntiin. Opiskelijoista 60 % vastasi myönteisesti ajatukseen toimia itse tutorina. Tämä tulos oli vertaistutortoiminnan käynnistämisen kannalta tärkeä.
Toiminnallisen tutkimuksen tuloksena syntyi toteutussuunnitelma vertaistutortoiminnan vapaasti valittavista opinnoista.
Aiempien tutkimusten perusteella saatuja tietoja vertaistutoreiden sekä opettajien näkökulmasta täydennetään kartoittamalla kyselytutkimuksen avulla Novidan opiskelijoiden omat tarpeet ja toiveet vertaistutortoiminnalle sekä innostus toimia vertaistutorina. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella Novidassa 2011 aloittaneille nuorisoasteen kone- ja metallialan, hotelli- ravintola- ja cateringalan sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Vastaajia oli yhteensä 30 opiskelijaa 37:stä. Tutkimus palvelee kyseisen oppilaitoksen tarpeita ja tulokset eivät ole yleistettävissä.
Tulosten mukaan opiskelijoilla on tarve vertaistutortoiminnalle. Tarve ajoittuu koko opintojen ajalle. Vertaistuen tarve liittyy itse opiskeluun ja sitä kaivattiin tulopäivästä alkaen: tilojen löytämisessä, tiloihin tutustumisessa ja opiskelumateriaaleista. Tuen tarve oli käytännönläheistä ja kohdistui pieniin käytännön asioihin, joiden kautta jännitys poistuisi ja opinnot sekä ryhmäytyminen pääsisivät käyntiin. Opiskelijoista 60 % vastasi myönteisesti ajatukseen toimia itse tutorina. Tämä tulos oli vertaistutortoiminnan käynnistämisen kannalta tärkeä.
Toiminnallisen tutkimuksen tuloksena syntyi toteutussuunnitelma vertaistutortoiminnan vapaasti valittavista opinnoista.