Pelikehitys ja 2D-mobiilipelin kehittäminen Unity-pelimoottorilla
Ihajärvi, Lotta (2022)
Ihajärvi, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pelikehityksen prosessi ja näitä käytäntöjä hyödyntäen kehittää yksinkertainen 2D-mobiilipeli Android-alustoille Unity-pelimoottoria käyttäen. Tavoitteena oli kuvata pelikehityksen prosessi jokseenkin ohjelmistokehityksestä kokeneelle mutta pelikehityksestä kokemattomalle henkilölle. Teoriaosuuden jälkeen opinnäytetyössä kuvataan yhden henkilön kehittämän peliprojektin kehitystä konseptista julkaisuun.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pelikehitysprosessia ja siihen vaikuttavia asioita. Aluksi kuvataan pelikehitystä yleisemmällä tasolla. Tähän liittyvät peliteollisuuden kasvu, kehitystiimit pelien takana ja niiden toiminta sekä yleisimmät kehitysmenetelmät, jota pelikehityksessä käytetään. Pelikehitystä verrataan myös perinteiseen ohjelmistokehitykseen, jotta pelikehitystä voitaisiin ymmärtää paremmin suhteessa ohjelmistokehitykseen.
Tämän jälkeen aineistossa käydään läpi pelikehityksen vaiheet alustavan konseptin suunnittelusta valmiiseen tuotteeseen. Lisäksi käsitellään lyhyesti pelimoottoreita ja perustellaan Unityn valintaa pelimoottoriksi omalle peliprojektille.
Toiminnallisessa osassa esitellään pienimuotoisen 2D-mobiilipelin kehitysprosessi. Peli on rakennettu Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä. Pelistä muodostui lopulta yksinkertainen 2D-tasohyppely peli, joka on ilmaiseksi ladattavissa kaikille Android-laitteille. Peliprojekti alkaa suunnittelulla, minkä jälkeen siirrytään toteutukseen. Pelin toteutus kuvataan esittelemällä pelin ydinmekaniikkoja sekä -ominaisuuksia, ja miten ne tehtiin. Lopuksi käydään läpi mobiilipelin julkaisuprosessi Google Play-sovelluskauppaan, johon valmis peli julkaistiin ilmaiseksi pelattavaksi.
Työssä ei perehdytä peliteollisuuden markkinointipuoleen eikä työ myöskään toimi yksityiskohtaisena ohjeena Unityn käytöstä pelituotteen kehityksessä, vaan sen perusominaisuuksia ja käyttöliittymää esitellään sen verran yleisesti, että niistä saadaan jonkinlainen käsitys. Opinnäytetyön painopisteenä toimii sen sijaan pelikehitys ja peliprojektin kehitysprosessi.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan projektin onnistumista, omaa oppimista sekä mietitään peliprojektin jatkokehitysmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pelikehitysprosessia ja siihen vaikuttavia asioita. Aluksi kuvataan pelikehitystä yleisemmällä tasolla. Tähän liittyvät peliteollisuuden kasvu, kehitystiimit pelien takana ja niiden toiminta sekä yleisimmät kehitysmenetelmät, jota pelikehityksessä käytetään. Pelikehitystä verrataan myös perinteiseen ohjelmistokehitykseen, jotta pelikehitystä voitaisiin ymmärtää paremmin suhteessa ohjelmistokehitykseen.
Tämän jälkeen aineistossa käydään läpi pelikehityksen vaiheet alustavan konseptin suunnittelusta valmiiseen tuotteeseen. Lisäksi käsitellään lyhyesti pelimoottoreita ja perustellaan Unityn valintaa pelimoottoriksi omalle peliprojektille.
Toiminnallisessa osassa esitellään pienimuotoisen 2D-mobiilipelin kehitysprosessi. Peli on rakennettu Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä. Pelistä muodostui lopulta yksinkertainen 2D-tasohyppely peli, joka on ilmaiseksi ladattavissa kaikille Android-laitteille. Peliprojekti alkaa suunnittelulla, minkä jälkeen siirrytään toteutukseen. Pelin toteutus kuvataan esittelemällä pelin ydinmekaniikkoja sekä -ominaisuuksia, ja miten ne tehtiin. Lopuksi käydään läpi mobiilipelin julkaisuprosessi Google Play-sovelluskauppaan, johon valmis peli julkaistiin ilmaiseksi pelattavaksi.
Työssä ei perehdytä peliteollisuuden markkinointipuoleen eikä työ myöskään toimi yksityiskohtaisena ohjeena Unityn käytöstä pelituotteen kehityksessä, vaan sen perusominaisuuksia ja käyttöliittymää esitellään sen verran yleisesti, että niistä saadaan jonkinlainen käsitys. Opinnäytetyön painopisteenä toimii sen sijaan pelikehitys ja peliprojektin kehitysprosessi.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan projektin onnistumista, omaa oppimista sekä mietitään peliprojektin jatkokehitysmahdollisuuksia.