AMAZING RACE - KYLÄSUUNNISTUS : Sosiaalisia taitoja edistävä rastisuunnistus yksinäisten nuorten ryhmälle
Alakopsa, Marika (2014)
Alakopsa, Marika
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää Haukiputaan seurakunnan ja Oulun kaupungin nuorisotoimen yhteisen Kaveriryhmän nuorten sosiaalisia taitoja ja kartoittaa ryhmäläisten kokemuksia yksinäisyydestä.
Ensimmäisenä tavoitteena oli edistää nuorten sosiaalisia taitoja kyläsuunnistuksen avulla. Toisena tavoitteena oli kerätä tietoa ryhmäläisten yksinäisyyden kokemuksista kyselylomakkeen avulla. Kaveriryhmä kokoontui kerran kuukaudessa ja ryhmään osallistui syksyn aikana seitsemän nuorta.
Teoriaosio käsitteli sosiaalisia taitoja ja niiden osa-alueita, vertaisryhmän merkitystä sekä nuorten yksinäisyyttä. Lisäksi esiteltiin pienryhmätoimintaa, erityisnuorisotyötä ja moniammatillista yhteistyötä.
Toiminnallisessa osiossa järjestin ryhmäläisille rastisuunnistuksen, jossa harjoiteltiin sosiaalisia taitoja erilaisten tehtävien avulla. Toiminnallisessa osiossa kerrottiin ryhmän kokoontumiskerroista sekä sosiaalisia taitoja edistävästä rastiratatyyppisestä kyläsuun-nistuksesta. Toiminnallisessa osiossa selvitettiin kyselyn avulla ryhmäläisten yksinäisyyden kokemuksia.
Ryhmäläisten keskinäinen vuorovaikutus vahvistui kyläsuunnistuksen aikana. Tämä ilmeni myös ryhmäläisten palautteesta. Yksinäisyyskyselystä voitiin huomat, että yksinäisyyden kokemukset olivat hyvin samankaltaisia. Rastirata oli toimiva työtapa pien-ryhmätoiminnassa.
Ensimmäisenä tavoitteena oli edistää nuorten sosiaalisia taitoja kyläsuunnistuksen avulla. Toisena tavoitteena oli kerätä tietoa ryhmäläisten yksinäisyyden kokemuksista kyselylomakkeen avulla. Kaveriryhmä kokoontui kerran kuukaudessa ja ryhmään osallistui syksyn aikana seitsemän nuorta.
Teoriaosio käsitteli sosiaalisia taitoja ja niiden osa-alueita, vertaisryhmän merkitystä sekä nuorten yksinäisyyttä. Lisäksi esiteltiin pienryhmätoimintaa, erityisnuorisotyötä ja moniammatillista yhteistyötä.
Toiminnallisessa osiossa järjestin ryhmäläisille rastisuunnistuksen, jossa harjoiteltiin sosiaalisia taitoja erilaisten tehtävien avulla. Toiminnallisessa osiossa kerrottiin ryhmän kokoontumiskerroista sekä sosiaalisia taitoja edistävästä rastiratatyyppisestä kyläsuun-nistuksesta. Toiminnallisessa osiossa selvitettiin kyselyn avulla ryhmäläisten yksinäisyyden kokemuksia.
Ryhmäläisten keskinäinen vuorovaikutus vahvistui kyläsuunnistuksen aikana. Tämä ilmeni myös ryhmäläisten palautteesta. Yksinäisyyskyselystä voitiin huomat, että yksinäisyyden kokemukset olivat hyvin samankaltaisia. Rastirata oli toimiva työtapa pien-ryhmätoiminnassa.