Kundtillfredsställelseundersökning för motell och restaurang Yula i Hikkaduwa på Sri Lanka
Nikkari, Jasmine (2014)
Nikkari, Jasmine
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402052029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402052029
Tiivistelmä
Jag gjorde en kundtillfredsställelsesundersökning till restaurang och motell Yula i Hikkaduwa Sri Lanka. Som en stor utmaning ser jag frågan om; hur skilja sig från konkurenterna som det finns gott om på en populär turistresort. Som syfte är att göra en kundtillfredsställelseundersökning. På basen av undersökningen gör Yulas ägare möjligtvis vissa förändringar enligt kundernas förslag.Att ha nöjda och lojala kunder är oerhört viktigt för tjänsteföretag där kundrelationen är av stor vikt. I min teori tar jag upp ämnen som: kundnöjdhet, tjänstebransch- och kvalitet samt marknadsföring. Jag sammarbetade med Yulas ägare Chuta för att få fram det mest relevanta. Vi använde oss av en kvantitativ undersökning med mest slutna frågor, men några öppna frågor med plats för egna ord där det behövdes.Sammanlagt hade vi 12 frågor, varav 3 var öppna frågor. I resultatet kom det fram att kunderna i allmänhet var nöjda med företaget.Majoriteten skulle också komma tillbaka till både Yulas restaurang och motell. I diskussionen kommer jag också fram med förbättringsförslag på basen av resultatet angående t.ex. städnigen, prissättningen och marknadsföringen. I did a customer satisfaction survey for the restaurant and guest house Yula in Hikkaduwa, Sri Lanka. The problem is that when Hikkaduwa is a touristresort and full of similar restaurants and guesthouses like Yula, it’s hard to find a way to separate from all the other places. Our purpose is to conduct a customer satisfaction survey. On the basis of the survey the owner of Yula might be doing some changes. To have loyal and satisfied customers is very important for service companies. The theory contains subjects like: customer satisfaction, service sector- and quality and marketing. I cooperated with Chuta, the owner of Yula, to ask the questions that are most relevant for them. We did a quantitative survey with mostly closed questions and a few open questions where required. All together there was 12 questions of which 3 were open questions. In the result we found out that on average the customers were satisfied. The majority would also come back to both the restaurant and the guest house. In the discussion I make suggestions for improvement based on the results concerning e.g. cleaning, pricing and marketing.