Jyväskylässä asuvien ulkomaalaisten näkemyksiä Jyväskylän Seudun Matkailun internetsivuista
Isohella, Pauliina (2014)
Isohella, Pauliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042798
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Jyväskylän seudun matkailumarkkinointi pyrkii lisäämään seudun kansainvälistä vetovoimaisuutta kohdentamalla uudet internetsivunsa ulkomaisille matkailijoille. Työssä selvitettiin, millaisista asioista Jyväskylän seudun houkuttelevuus matkailukohteena muodostuu seudulla asuvien ja opiskelevien ulkomaan kansalaisten mielestä ja miten internetsivujen sisältöä voitaisiin kohdentaa ulkomaisille matkailijoille. Ongelman ratkaisemiseksi tutkittiin, millaiset asiat vaikuttavat ulkomaisten matkailijoiden ostopäätöksiin, millaisia mielikuvia heillä on Jyväskylän seudusta sekä mitkä ovat seudun merkittävimpiä attraktioita ja vetovoimatekijöitä kansainvälisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena puolistrukturoituna verkkokyselynä ja kyselylomakkeilla. Verkkokyselyä jaettiin sähköpostitse ja Facebookissa Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja yliopiston ulkomaisille opiskelijoille. Kyselylomakkeita jaettiin Jyväskylän seudun maahanmuuttajille Monikulttuurikeskus Glorian ja Palapeli2-projektin kautta. Aikavälillä 2.12.2013–2.1.2014 kyselyyn vastasi yhteensä 110 ulkomaan kansalaista.
Tuloksista ilmeni, että ulkomaiset matkailijat suosivat uusia ja erilaisia matkailukohteita. Ostopäätökseen vaikuttavat etenkin internetistä hakukoneiden ja matkailukohteen internetsivujen kautta saatu tieto sekä tuttavien suosittelut. Internetsivuilta etsitään muiden matkailijoiden vinkkejä ja suosituksia. Tulosten mukaan ulkomaan kansalaisilla oli positiivinen mielikuva Jyväskylän seudusta ja seutua suositeltaisiin matkailukohteeksi ulkomaalaisille etenkin kesäisin. Jyväskylän seudulle ulkomaalaisia houkuttelevia vetovoimatekijöitä ovat etenkin kaunis ja puhdas luonto, kulttuuri, historia ja erikoispalvelut. Suosittuja attraktioita ovat mm. järvet, museot, Harjun torni ja Laajavuori.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia uusien internetsivujen ja muun markkinointiviestintänsä kohdentamisessa ulkomaisille matkailijoille. Myös muut seudun toimijat ja organisaatiot voivat hyödyntää tuloksia markkinoinnissa ja kansainvälisten vieraiden tutustuttamisessa seutuun.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena puolistrukturoituna verkkokyselynä ja kyselylomakkeilla. Verkkokyselyä jaettiin sähköpostitse ja Facebookissa Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja yliopiston ulkomaisille opiskelijoille. Kyselylomakkeita jaettiin Jyväskylän seudun maahanmuuttajille Monikulttuurikeskus Glorian ja Palapeli2-projektin kautta. Aikavälillä 2.12.2013–2.1.2014 kyselyyn vastasi yhteensä 110 ulkomaan kansalaista.
Tuloksista ilmeni, että ulkomaiset matkailijat suosivat uusia ja erilaisia matkailukohteita. Ostopäätökseen vaikuttavat etenkin internetistä hakukoneiden ja matkailukohteen internetsivujen kautta saatu tieto sekä tuttavien suosittelut. Internetsivuilta etsitään muiden matkailijoiden vinkkejä ja suosituksia. Tulosten mukaan ulkomaan kansalaisilla oli positiivinen mielikuva Jyväskylän seudusta ja seutua suositeltaisiin matkailukohteeksi ulkomaalaisille etenkin kesäisin. Jyväskylän seudulle ulkomaalaisia houkuttelevia vetovoimatekijöitä ovat etenkin kaunis ja puhdas luonto, kulttuuri, historia ja erikoispalvelut. Suosittuja attraktioita ovat mm. järvet, museot, Harjun torni ja Laajavuori.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia uusien internetsivujen ja muun markkinointiviestintänsä kohdentamisessa ulkomaisille matkailijoille. Myös muut seudun toimijat ja organisaatiot voivat hyödyntää tuloksia markkinoinnissa ja kansainvälisten vieraiden tutustuttamisessa seutuun.