Kumppanuuskyvykäs työssä oppimisen ohjausmalli
Mantila, Riikka (2014)
Mantila, Riikka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelijan työssä oppimisen ohjauksesta uusi ohjausmalli. Tarkoituksena oli myös kartoittaa työelämän ja oppilaitoksen välistä ver-kostossa ja kumppanuuksissa toimimista sekä toiminnan vaikutusta ohjaukseen. Opin-näytetyö on osa suurempaa Turun ammatti- instituutin aikuiskoulutuksen työssä oppi-misen ja ohjauksen kehittämisprosessia.
Muuttuvassa maailmassa yritysten haasteeksi nousee työvoimapula. Ammatillisen kou-lutuksen on osaltaan pystyttävä vastaamaan voimistuvan työvoimapulan ratkaisemiseen. Työssä oppiminen on ammatillisen koulutuksen tärkein oppimismenetelmä ja sen avulla yritykset saavat haluamansa työvoimaa. Työssä oppimisen ohjaus on merkittävässä roolissa työllistymistä ajatellen. Opinnäytetyön tietoperustassa pohditaan työssä oppi-mista ja työssä oppimisen ohjausta, kumppanuuskyvykkyyttä sekä verkostoissa ja kumppanuuksissa toimimista.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen informoitu kysely. Tutkimukseen osallistui kymmenen ravintola- ja suurtalousalan yritystä. Ohjausmalli ja kysely toteutettiin elo- joulukuussa 2013. Kyselyn aiheet muodostuivat ohjausmallin toteutumisen pohjalta. Nämä aiheet olivat ohjauksen tavoitteiden tiedostaminen ja sitoutuminen työelämässä, ohjauksen määrä ja laatu, työllistymisnäkymät sekä työelämä- oppilaitosyhteistyön laatu ja määrä.
Tutkimustuloksista käy ilmi että suunniteltu työssä oppimisen ohjausmalli sitouttaa sekä opiskelijaa, työpaikkaohjaajaa että opettajaa työssä oppimisen ohjaukseen paremmin, mikä välillisesti vaikuttaa työllistymiseen. Kumppanuuskyvykkyys ja onnistunut dialogi tukevat ohjausmallin toteuttamismahdollisuuksia.
Muuttuvassa maailmassa yritysten haasteeksi nousee työvoimapula. Ammatillisen kou-lutuksen on osaltaan pystyttävä vastaamaan voimistuvan työvoimapulan ratkaisemiseen. Työssä oppiminen on ammatillisen koulutuksen tärkein oppimismenetelmä ja sen avulla yritykset saavat haluamansa työvoimaa. Työssä oppimisen ohjaus on merkittävässä roolissa työllistymistä ajatellen. Opinnäytetyön tietoperustassa pohditaan työssä oppi-mista ja työssä oppimisen ohjausta, kumppanuuskyvykkyyttä sekä verkostoissa ja kumppanuuksissa toimimista.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen informoitu kysely. Tutkimukseen osallistui kymmenen ravintola- ja suurtalousalan yritystä. Ohjausmalli ja kysely toteutettiin elo- joulukuussa 2013. Kyselyn aiheet muodostuivat ohjausmallin toteutumisen pohjalta. Nämä aiheet olivat ohjauksen tavoitteiden tiedostaminen ja sitoutuminen työelämässä, ohjauksen määrä ja laatu, työllistymisnäkymät sekä työelämä- oppilaitosyhteistyön laatu ja määrä.
Tutkimustuloksista käy ilmi että suunniteltu työssä oppimisen ohjausmalli sitouttaa sekä opiskelijaa, työpaikkaohjaajaa että opettajaa työssä oppimisen ohjaukseen paremmin, mikä välillisesti vaikuttaa työllistymiseen. Kumppanuuskyvykkyys ja onnistunut dialogi tukevat ohjausmallin toteuttamismahdollisuuksia.