Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Förebyggande handlingar ur ett socialpedagogiskt perspektiv : Betydelsen av social kompetens och delaktighet i högstadiet

Peltomaa, Gloria (2014)

 
Avaa tiedosto
Peltomaa_Gloria.pdf (1008.Kt)
Lataukset: 


Peltomaa, Gloria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042807
Tiivistelmä
Suomessa on oppivelvollisuus 16 ikävuoteen asti, jonka jälkeen opiskelu on vapaaehtoista. Jos oppivelvollisuuden aikana ei ole ollut motivaatiota käydä koulua, on hyvin todennäköistä että ei halua jatkaa opintojaan jos ei ole pakko. Koulu on keskeinen areena, kun puhutaan nuorista jotka kuuluvat keskeyttäjien riskiryhmään. Tämän opinnäytteen tarkoitus on nostaa esille ja selvittää nuorten mahdollisuuksia kehittää sosiaalista kompetenssia ja osallistumista yläkoulussa. Tämän lisäksi selvitetään mitkä ennaltaehkäisevät toimet ovat merkityksellisiä, jotta nuoret viihtyisivät koulussa eivätkä keskeyttäisi opintojaan. Tälle tutkimukselle asettamani kysymykset ovat: Miten kouluympäristö tukee nuorten sosiaalisen kompetenssin kehitystä? Mikä merkitys sosiaalipedagogiikalla voisi olla yläkoulussa, suhteessa osallistumiseen? Millaiset ennaltaehkäisevät toimet ovat merkityksellisiä, jotta koulun henkilökunta voisi tavoittaa riskialttiita nuoria. Sosiaalipedagogiikka muodostaa perustan teoreettiselle viitekehykselle, jossa keskityn sosiaaliseen kompe-tenssiin ja osallistumiseen. Kohderyhmä rajoittuu nuoriin yläkoulussa ja aihetta tutkitaan koulu-henkilökunnan näkökulmasta. Tietoa on kerätty kvalitatiivisilla puolistrukturoiduilla teemahaas-tatteluilla. Yhteensä seitsemän vastaajaa kahdesta koulusta suostui haastatteluun. Tutkimustulos osoittaa, että nuorten sosiaalisen kompetenssin tukemisessa tärkeänä pidettiin ystävyyssuhteiden muodostumisen mahdollisuus, ryhmätyöt, nuorten positiivisten ominaisuuksien esilletuominen sekä se, että aikuiset koulussa näkevät ja oppivat tuntemaan nuoria ja että heillä on nuorille aikaa. Nuorten saaminen enemmän osallisiksi koulussa pidettiin tärkeänä, mutta tätä pitää vielä työstää. On tärkeätä antaa nuorille mahdollisuus osallistua kaikkeen, mitä koulussa tapahtuu ja että lähdetään heidän tarpeistaan aina kun se on mahdollista, ja että nuoret saavat tuntea mielekkyyttä. Tutkimustulos osoittaa, että resurssien ja ajan puute ovat haastavia tekijöitä. Aikaisen väliintulon merkitys, poissaolon seuranta, enemmän käytännön asioita ja enemmän aikuisia koulussa, olivat seikkoja, joita esiteltiin merkityksellisinä ennaltaehkäisevinä tekoina tämän päivän koulussa. Tulos osoittaa myös, että paljon riippuu myös opettajien aidosta kiinnostuksesta nuoria kohtaan. Nuorille on tärkeätä tuntea itsensä hyväksytyiksi ja että he ovat turvallisia koulussa, ja että siellä on aikuisia jotka välittävät heistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste